Kultur

Zoom-boom i plastikk­bransjen

Det kalles ”lockdown-face” og ”zoom face-envy”. I løpet av timene med videomøter tvinges man til å se sitt eget trøtte oppsyn i et rutenett sammen med andre ansikter, der PC-ens kamera, vinkelen eller belysningen knapt er til ens fordel.

kvinne ansikt med linjaler
Foto: Shutterstock

Plastikkirurger verden over rapporterer derfor om en zoom-boom i bransjen, selv om utseendet ikke var det vi bekymret oss mest for da vi ble kastet inn i en pandemi våren 2020.

Kanskje har etterspørselen etter botox, fillers og rettere neser også å gjøre med at mange har penger til overs når verken shopping eller reiser står på agendaen. Dessuten er det enklere å jobbe hjemmefra med arr og blåmerker som ellers ville blitt avkrevd en forklaring – og munnbindet hjelper også når man skal skjule operasjonssår.   

Plastikkirurger over hele verden rapporterer om at zoom-boomen i bransjen er global. Ifølge The American Academy of Facial Plastic and Reconstructive Surgery har etterspørselen økt med 10 prosent. Deres franske kolleger forteller om en økning på 20 prosent. En klinikk Svenska Dagbladet har besøkt i Geneve, har hatt en økning på 30 prosent av pasienter som ønsker å bli vakrere, mens hos en klinikk i Australia er økningen, ifølge The New Daily, hele 300 prosent. Også i Skandinavia øker etterspørselen.   

Hervé Raspaldo, som jobber som kirurg i Genève, sier til Svenska Dagbladet at antallet menn har økt.

– Takket være Zoom og andre videoplattformer har jeg fått svært mange flere mannlige pasienter. Menn pleier vanligvis å se seg i speilet en gang om morgenen mens de barberer seg. Nå stirrer mange på sitt eget ansikt hele dagen – og de oppdager skavanker de ønsker å kvitte seg med.

Publisert 21.06.2021