Økonomi

Vi er her for å støtte kundene våre

Torsten Østensen, Leder Nordea Private Banking, Norge

I urolige tider testes vi alle. Enkeltindivider så vel som bedrifter og organisasjoner. Og ikke minst hviler det et særskilt ansvar på oss banker når samfunnet er på vei ned i knestående.

Bedrifter permitterer ansatte, arbeidsledigheten i Norge er på nivåer vi sist opplevde under depresjonen på 30-tallet, børsverdier for milliarder går daglig opp i røyk, makroøkonomiske gjetninger om fremtiden dominerer økonomisidene og polariseringen øker raskere enn toalettpapir hamstres fra butikkhyllene.

Da gjelder det å holde hodet kaldt.

I dag har Koronaviruset gitt oss to kriser som fletter seg inn i hverandre: En helse- og en økonomisk krise, som ingen enn så lenge kan spå sluttresultatet av. Men samtidig som hovedfokuset må være på å beskytte befolkningen, må vi gjøre alt vi kan for å holde Norge i gang under de forutsetninger og direktiver som gis av politikere og myndigheter.

Når viruset nå forårsaker stengte grenser, skjerming av mennesker fra hverandre og tester fellesskapets verdier så snus virkeligheten på hodet. Situasjonen er alvorlig, men akkurat derfor er det også viktig å ikke la seg styre av frykt eller spekulasjoner, men heller gå ut fra fakta.

Som en direkte reaksjon på Koronakrisen har Nordea blant annet besluttet å tilby inntil 6 måneders avdragsfrihet til kunder som opplever utfordringer knyttet til innbetaling på sitt lån. En lignende løsning har vi innført for våre 500.000 bedriftskunder i Norden. Vi har også valgt å fremskynde rentenedsettelse på alle lån i kjølvannet av renteendringene fra Norges Bank. I tillegg senker vi rentene mindre på våre innskudd enn vi gjør på utlån.

Som bank ligger det i vårt samfunnsoppdrag å være et smøremiddel i økonomien, og uavhengig av konjunktur, støtte opp under bedrifter og gode ideer. Det er en måte å bidra til å skape litt pusterom i en presset situasjon.

Som land har Norge et fantastisk utgangspunkt for å ri av den verste stormen. Oljefondet gir regjeringen en verktøykasse å spille på som ingen andre land har. Vi har ridd av kriser tidligere, og vi skal klare å ri av denne krisen også – og vi kommer til å dra lærdom av det vi når går igjennom. Det er det paradoksale med kriser – de akselerer også utviklingen.

Som Nordens største bank har Nordea beredskapsplaner for å håndtere denne typen krisesituasjoner, og det er allerede iverksatt en rekke tiltak. Ved hjelp av nettmøter, telefon og digital signering kan vi løse det aller meste uten å fysisk treffe kundene våre. Vi er tilgjengelig for kundene 24/7. Enten per telefon, chat eller e-post. Det kan i disse dager være noe lenger ventetid enn normalt som følge av økt pågang.

Nå er vi inne i usikre og krevende tider, og vi som bank har et særlig ansvar. Vi skal strekke oss langt for å være tilgjengelig, støttende samt å finne en løsning sammen med våre kunder. Har du spørsmål eller behov for råd, nøl ikke med å høre av deg til din rådgiver.

Torsten Østensen, Leder Nordea Private Banking, Norge

Publisert 25.03.2020