Nyheter og tilbud

Tid for årsoppgaver

Nå har Nordea Private Banking startet det nye året og årsoppgavene er under produksjon.

Mary Ann Myrhol Sæth

Mary Ann Myrhol Sæth i PB Direct, vår eksklusive kundeservice, opplever at mange regnskapsførere og kunder tar direkte kontakt med spørsmål om årsoppgaver.

– Vi hjelper gledelig, men i tillegg tenker jeg det er fint å kunne gi en oversikt over når de ulike årsoppgavene sendes til deg, sier Myrhol Sæth.

Nedenfor finner du en oversikt over når du kan forvente de respektive årsoppgaver og på hvilken måte du vil motta de. Del gjerne denne informasjonen med din regnskapsfører/revisor.

Innskudd og lån: Sendes ut i uke 2 til nettbanken. Den finner du ved å gå til «Kontakt og meldinger» og under «avtaler og dokumenter». Har du ikke nettbank? Da er det sendt per post. For selskap er det sendt til Nettpost.

Kredittkort: Sendes ut i uke 4 til nettbanken. Den finner du ved å gå til «Kontakt og meldinger» og under «avtaler og dokumenter». Ordinær post dersom du ikke har nettbank. For selskap sendes den per post.

Nordea Finans: Starter utsending til nettbanken. Den finner du ved å gå til «Kontakt og meldinger» og under «avtaler og dokumenter» uke 5. Ordinær post dersom du ikke har nettbank. For selskap sendes den per post i uke 11.

Fond: Sendes ut i uke 5 til nettbanken. Den finner du ved å gå til «Kontakt og meldinger» og under «avtaler og dokumenter». Ordinær post dersom du ikke har nettbank.

For selskap sendes den per post.

Aksjesparekonto: Sendes ut innen utgangen av mars til nettbanken. Du finner den ved å gå til «Kontakt og meldinger» og under «avtaler og dokumenter». Ordinær post dersom du ikke har nettbank.  

Nordea Liv/Fondskonto: Sendes ut i uke 5 til Nettpost i Nordea Liv Persondialogen. For selskaper til Bedriftsdialogen. Her vil du få et varsel.

Aktiv Forvaltning: Innen 1.mars

Skatterapportering PB Aktiv Forvaltning selskapsinvestorer:
Års- og Realisasjonsoppgaver fra Nordea Fondene inkludert transaksjonsoversikt sendes pr post. Årsoppgave for honorar PB Aktiv Forvaltning sendes med sikker melding til Bedriftens Dokumenter.

Årsoppgave «Innskudd og lån» viser saldo per 31.12.2020 for PB Aktiv Forvaltning oppgjørskonto og er sendt til nettpost eller pr post om du har bedt om det.

Skatterapportering PB Aktiv Forvaltning Personlige investorer:

Års- og realisasjonsoppgaver fra Nordea Fondene inkludert transaksjonsoversikt og årsoppgave for Nordea Bank for PB Aktiv Forvaltning oppgjørskonto og Årsoppgave for honorar PB Aktiv Forvaltning finner du ved å gå til «Kontakt og meldinger» og under «avtaler og dokumenter» i nettbanken eller pr post om du har bedt om det. Årsoppgave ”Innskudd og lån” viser saldo per 31.12.2020 for PB Aktiv Forvaltning oppgjørskonto og er sendt til nettbanken under «avtaler og dokumenter». Per post om du har bedt om det.
 
NRP Eiendom/ Aksjekupong/ Kredittbevis/ Obligasjoner/ Aksjer: se under VPS

VPS (Verdipapirkonto):
Utsendelse skjer mellom 31.januar–15.februar.

Årsoppgaver er tilgjengelig elektronisk hos VPS i Investortjenester. Ordinær post for de som har valgt det.

I enkelte tilfeller blir årsoppgaven produsert i andre halvdel av februar avhengig av hvilke verdipapirer som er på VPS-kontoen, for eksempel unoterte verdipapirer.

VPU (Verdipapirkonto for utenlandske verdipapirer):Utsendelse pr post innen uke 8.

NB! Når det gjelder NRP Eiendomsfond, obligasjoner, aksjekuponger og kredittbevis kommer ikke rente- og kupongutbetalinger fra disse investeringene direkte inn i skattemeldingen. Det er derfor svært viktig at disse rapportene hentes ut direkte fra VPS i Investortjenester.

Som privatkunde kan du logge deg inn i verdipapirsentralen med BankID.

For bedriftskunder så trenger man brukernavn som består av organisasjonsnummer + initialer og passord (ikke mulig å bruke BankID). Om du ikke skulle ha tilgang til denne innloggingen gi oss beskjed så hjelper vi deg.

Et godt tips fra Mary Ann som forenkler prosessen med årsoppgaver for selskaper er å gi din regnskapsfører/revisor direkte innsynsrett i nettbank. Ta kontakt med oss for bistand til utfylling av ny nettbankavtale og legitimering av ny bruker.

Det er viktig for oss at du har tilgang til det du trenger, og vi håper denne oversikten bidrar til det. Spørsmål? Ikke nøl med å ta kontakt med oss på kundeservice PB Direct på telefon 232 06000, send melding via nettbanken eller chat med oss fra nordea.no.

Publisert 11.01.2021