Innovasjon

Snart er den tenkende bilen her

I teorien er det ikke vanskelig å lage selvkjørende kjøretøy. I praksis er dette det mest komplekse man kan gi seg i kast med – helt enkelt fordi virkeligheten er så uforutsigbar at ikke engang kunstig intelligens kan begripe det som en sju måneder gammel baby er i stand til å forstå.

Audi skysphere
Audi skysphere skal uten manuell hjelp kunne hente passasjerene, og deretter selv finne en parkeringsluke på målstreken.

For noen år siden intervjuet jeg en svensk trafikkforsker. Når kan vi regne med at det finnes selvkjørende biler i gatene våre?

– Robotgressklippere fungerer utmerket – helt til det ligger et eple på plenen, svarte forskeren. 

I klartekst: Det vil drøye mange år før bilene helt og fullt begriper seg på den komplekse virkeligheten de skal navigere i.

Ytterlige et par år tidligere intervjuet jeg noen ingeniører hos en stor bilprodusent i Japan. De var da overbeviste om å kunne selge en fullt ut selvkjørende bil i 2020. Teknologien var der, det var bare programmeringen som gjenstod.

Men dette ”bare” viste seg å være et høyere og vanskeligere fjell å bestige enn de kunne forutse. Iallfall har vi, nå sent i 2021, enda ikke sett snurten av det ferdige produktet som ble lovet i 2016.

Fremdeles forskes det intenst hos alle de store bilprodusentene, hos mengder av frittstående bedrifter og, ikke minst, ved flere store universiteter. Autonome kjøretøy står, sammen med elektrifiserte drivlinjer, øverst på dagsordenen – og ikke bare i kjøretøyindustrien på land, men også innen båtnæringen. 

Audi skysphere

Nota bene: Det har eksistert biler med selvkjørende teknologi på markedet i flere år, men fortsatt er det ingen som er fullt ut autonome. Det vil si at verken teknologien eller loven pr. nå tillater at føreren tar siesta bak rattet. Bilbransjen har lagt pannen i dype folder for dels å få orden på teknologien og dels for å kunne friste oss forbrukere med den fremtiden som venter. Audis konseptbil skysphere er ett eksempel. Når føreren ønsker det, skal den fungere som en sportsbil av i dag (men naturligvis el-drevet) med klassisk kjøreglede.    

Når den monotone motorveiens etappe skal kjøres, blir Audi skysphere forvandlet til et behagelig hvilested. Ratt og pedaler velges bort og skjules, setene justeres for komfort, og de reisende – inkludert sjåføren – kan lene seg tilbake og se på en film eller sove. For eksempel. 

Audi skysphere har et ekstra forvandlingsnummer i ermet: Bilens akselavstand (avstanden mellom for- og bakakselen) kan justeres 25 centimeter, avhengig av om føreren har valgt sports- eller GT-instillingen. Kort og kvikk i vendingen når føreren holder i rattet, og lang og romslig når det stilles inn på ”grand touring”.

Audi skysphere
Når man stiller inn Audi skysphere på selvkjørende modus, vil alt reguleringsutstyret, inkludert rattet, skjules – og sjåføren og passasjerene kan bruke tiden på andre ting.

Å få en bil til å være selvkjørende under visse betingelser er ikke problemet. Det kinkige er å få den til å forutse det uforutsigbare i alle tenkelige situasjoner. At døren plutselig kan åpnes på en parkert bil. At en fotgjenger kan dukke opp bak varebilen. Eller at syklisten ikke slutter å eksistere bare fordi den er skjult av en lastebil i ti sekunder. Sistnevnte er noe en sju måneder gammel baby er i stand til å begripe. Vis ballen, gjem ballen – og barnet forstår at den er der selv om den ikke synes. Dette greier ikke en autonom bil. Enda.

Programvaren i selvkjørende biler er basert på kunstig intelligens (AI). Gjennom en såkalt maskininnlæring; å la programvaren ”titte” på et tusentalls bilder med stoppskilt og trafikklys, lærer den seg å kjenne dem igjen. For å løse problemet pågår det forskning blant annet ved universitetet i Örebro i Sverige med såkalt ”symbolic-reasoning”-teknologi. Tester viser at det er mulig å lære programvare hvordan den skal resonnere seg frem til hvor sykkelen som forsvant bak lastebilen kan tenkes å dukke opp neste gang.   

Riktignok var dette systemet bare fem prosent bedre enn tradisjonelle AI-programmer, men det har nok en fordel. Til forskjell fra algoritmer for maskinlæring kan den resonnerende programvaren forklare hvorfor den har agert på en spesiell måte. ”Jeg bremset fordi jeg trodde at syklisten skulle dukke opp akkurat der.” 

Audi skysphere
I løpet av en 10-årsperiode tror Audi at teknologien med selvkjørende bilen skal være løst.

Trafikken er pr. definisjon vanskelig å koke ned til et forutsigbart mønster, ikke minst siden vi mennesker tenderer til å oppføre oss irrasjonelt. Den japanske bilprodusenten, som trodde at selvkjørende biler skulle stå i butikkvinduene i 2020, fortalte til og med at de hadde ansatt antropologer for å studere trafikkmiljøer i ulike land og verdensdeler.

I en by der selvkjørende biler skal kjøre side om side med biler som føres av mennesker, må programvaren forstå kulturen. I Norden venter vi fortsatt på at det skal bli vår tur til å kjøre ut i veikrysset. I andre land, med et hissigere kjøremønster, må den selvkjørende bilen forstå at ingen kommer til å slippe den frem om den ikke våger å stikke frem nesa og presse seg inn i køen ... 

Tekst: Eric Lund Foto: Audi

Kilder: Audi, The Economist

Publisert 01.10.2021