Personlig

Smart veivalg

Under Johan Birgerssons ledelse har EasyPark, med hovedkontor i Oslo, tatt verden med storm. Appen som hjelper bilførere å parkere, har per i dag 70 millioner brukere i 3400 byer.

Johan Birgersson
EasyPark har hatt en real vekst under Johan Birgerssons tid som CEO i EasyPark. Tjenesten finnes nå i 3400 byer rundt om i verden.

Året 2008 kommer til å gå inn i historiebøkene. Det var året da Apples iPhone kom til Europa. For første gang kunne folk begynne å få både nytte og glede av telefonen. Og flere smarte telefoner fulgte. I dag vet vi at det som er blitt mulig via mobilapper, er kommet til å forandre livene til folk flest fundamentalt over hele verden. Også det å parkere bilen.

2008 var også året da Johan Birgersson ble rekruttert som administrerende direktør i EasyPark, selskapet som syv år tidligere hadde startet med ni parkeringsplasser i Stockholm og en talesvartjeneste. Etter det har de bygget en global plattform og konsolidert markedet gjennom 15 oppkjøp i Norden og Europa. De var klare for suksesshistorien som skulle bli en realitet med Johan Birgersson i spissen.

Johan Birgersson

Johan Birgersson

Født: 1966.

Fødested: Småland, Vetlanda.

Bor: Lidingø i Stockholm.

Familie: Hanna, 23 år, Max, 20 år.

Tidligere stillinger/karriere: COO NetOnNet, CEO Viasat Sweden, Regional Director Showtime Middle East, Sales Director Canal Digital.

Fobilde/motto: Ingvar Kamprad/»Culture eats strategy for breakfast».

Bank: Nordea Private Banking, Stockholm

Nå, etter 14 år, går han videre til rollen som seniorrådgiver i EasyPark – og kan se tilbake på utrolige tall:

I dag er EasyPark lokalisert i 3400 byer rundt om i verden. Mer enn 70 millioner bilførere er tilkoblet, samt over 200 000 bedrifter og deres ansatte. Omsetningen i 2021 utgjorde i overkant av 2 milliarder kroner.

Og apropos tall: 25 prosent av den totale kjøretiden i en storby benyttes til å lete etter en parkeringsplass. EasyPark halverer denne tiden ved å hjelpe sjåføren med å finne ledig plass eller en ladepost via kartet i appen. Det er også enkelt å forlenge parkeringstiden for å unngå bøter, og å stoppe parkeringen for å betale for nøyaktig brukt tid direkte i mobilen. Og du trenger ikke huske å sjekke ut; parkeringen avsluttes samme minutt som bilen fjernes fra parkeringsplassen. Ingen kort eller kontanter, ingen parkeringsbilletter eller vanskelige automater.

Men her er det flere vinnere enn bare bilføreren.

Johan Birgersson
Mykere trafikkflyt og bedre miljø. Johan Birgersson, avtroppende administrerende direktør i EasyPark, ser flere fordeler med appen som enkelt hjelper sjåfører å finne og betale for parkering.

– Vi pleier å kalle det «vinn vinn vinn», sier Johan Birgersson.

– Bilisten vinner på at det er enklere å finne, forlenge, stoppe og betale for en parkeringsplass. Vi hjelper sjåfører og passasjerer med å «se rundt hjørnet» ved å vise hvor det er størst sannsynlighet for ledig parkering i gatene og parkeringshus. Byen vinner gjennom en bedre, jevnere trafikkflyt, og parkeringsoperatørene vinner ved å få høyere belegg.

Bedre trafikkflyt

Og man kan legge til en fjerde "vinn": Miljøet. Jo kortere tid en bil ruller på den strekningen som Johan Birgersson kaller «ikke fra A til B, men fra A til P, så nærme B som mulig», dess mindre utslipp, selvfølgelig. Det er gjennom effekten av våre digitale tjenester, vår konsultasjon til byer at vi bidrar til vår visjon «more liveable cities».

– Alle byers oppgave er å skape en optimal flyt i trafikken, fortsetter Johan Birgersson.  – Problemet har vært at de har visst hvor mange parkeringsplasser som finnes, ikke hvor eller når folk parkerer, hvor lenge de blir stående og når de drar. Det er litt som å eie et hotell hvor man vet hvor mange rom man har, men ikke når gjestene kommer eller hvor lenge de blir boende på rommene.

Johan Birgersson
Fra Dubai til Stockholm – og videre ut i verden. Johan Birgersson jobbet med digital-TV i Dubai da han i 2008 ble rekruttert til stillingen som CEO i EasyPark.

Med EasyParks nettgrensesnitt kan byene se alt dette, ta bedre politiske beslutninger, som hvor lenge man skal få parkere og hvor, avhengig av trafikkflyten. Hvor det er behov for parkeringsplasser og hvordan sonene skal utformes for både besøksparkering og tillatelser.

– Nå begynner stadig flere byer å forstå at man ikke kan stoppe biltrafikken, for eksempel gjennom bompengeavgifter, men at de må innta en mer konstruktiv tilnærming til det ved å utnytte digitale, smartere løsninger. Jeg pleier å bruke spanske Barcelona og Malaga som eksempler. Ganske så nydelige byer, hvor du kan rusle rundt i store gågater. De har løst dette ved å grave ut gigantiske garasjer ganske nært sentrum, der man kan kjøre ned og parkere for så å ta heisen opp til gågatene. Parkeringsgarasjen har en moderne løsning med kameraer som automatisk leser av bilens skilt ved inn- og utkjøring, og bilisten betaler praktisk og automatisk via EasyParks app. Der har de virkelig skapt en mer «liveable city».

Jobbet i Dubai

Det kan se ut til at det går en rød tråd gjennom alt Johan Birgersson har jobbet med. Svært forenklet: Å utvikle digitale løsninger som gjør sluttkundens liv enklere, men som krever en endring i forbrukeradferd, er noe som vanligvis tar mye lengre tid enn man tror og håper. I hans historie finner vi selskaper som Canal Digital, som var den første operatøren som laget digital-TV. Han har jobbet i over tre år i Dubai med Viacom, som brakte vestlige medier – som CNN – til Midtøsten. Han har hatt ledende stillinger i Viasat og NetonNet, som på et tidlig tidspunkt gjorde det mulig å handle på nett, og senere var den første som solgte til internettpriser i fysiske butikker gjennom et digitalt lagerbutikk-konsept.

Johan Birgersson
Å utvikle digitale løsninger som gjør sluttkundens liv enklere, er en filosofi som har gått som en rød tråd gjennom entreprenøren Johan Birgerssons karriere.

– Men jeg har aldri hatt en masterplan for karrieren min, sier han. – Det har bare blitt slik. Så kan man si at jeg liker å bygge selskaper og skape verdier, og har både sett og tatt mulighetene som har kommet min vei der det har virket gjennomførbart

Global plattform

Han visste for eksempel ingenting om såkalt «telefonparkering» da en hodejeger tok kontakt med ham for snart 15 år siden om jobben som administrerende direktør i EasyPark. Det han gjorde var å ringe en del brukere – på den tiden var det først og fremst forretningsbrukere – som alle var lyriske og sa at EasyPark hadde forandret hverdagen deres. Og så var det avgjort: Her skulle det bygges verdier. Han ler:

– Allerede i 2010 gikk jeg til eierne og sa at vi måtte bygge en ny global plattform, slik at vi skulle kunne skape de verdiene vi gjør i dag gjennom våre digitale tjenester. Jeg trodde det skulle gå enda raskere. Men vi fortsatte å bygge, og i dag er EasyPark ikke bare en app på bilførernes mobil; vi er også integrert i bilprodusentenes interne systemer. Som Volvo og Mercedes Benz. I dag er EasyPark direkte i displayet deres. Nå er vår tjeneste også fullt integrert i Google/Androids åpne plattformer som Volvo, Polestar og mange flere som bilprodusenter har valgt.

Johan Birgersson
Johan Birgersson forlater nå jobben som CEO for å bli senior advisor hos EasyPark. Tjenesten har 70 millioner brukere over hele verden.

En interessant ting med EasyPark, og kanskje selskapets største suksessfaktor, er at de har konsentrert seg om sin grunnleggende visjon – og fortsatt å finpusse den. Ikke dratt inn noe annet som har risikert å gjøre både virksomheten og bruken uklar.

– Å være fokusert på strategien vår handler i stor grad om å si nei, sier Johan Birgersson. – Vi har mottatt forespørsler om å hente inn kollektivtransport, leiesykler og el-scootere i appen vår, men har alltid sagt nei. Den grunnleggende visjonen er, og har alltid vært, at jo raskere vi kan overbevise byene om at de bør digitalisere parkeringsøkosystemet, dess raskere blir de også «more liveable».

Dette er ingen liten sak. Selv WHO ser på parkeringsinnovasjon som «den neste urbane fronten». Allerede i 2040 anslås 75 prosent av jordens befolkning å bo i byer. Og folk kommer uansett hva vi synes om det å kjøre bil i stor utstrekning i byene.

– Selvfølgelig skal kollektivtrafikken være en stor del av trafikkflyten i fremtiden. Men sannheten er også at alle vi som har bil, uansett hvor vi bor, virker villige til å betale en ganske høy pris for den fleksibiliteten som bilen innebærer sammenlignet med kollektivtransporten.

Johan Birgersson
Å bygge bedriftskultur er blant det morsomste Johan Birgersson, avtroppende CEO i EasyPark, vet om.

På plass i USA

Johan Birgersson forteller at da Parknow Group, som er markedsledende i USA og Storbritannia, nylig ble kjøpt opp, hadde han i løpet av ti år prøvd å kjøpe dem tre ganger. Når det endelig ble en realitet, og EasyPark nå er representert ikke bare i Norden og Europa, men også på tvers av verdenshavene, kan han se tilbake på en reise uten sidestykke. Hva har vært morsomst? Det tar ikke lang tid for ham å formulere et svar:

– Definitivt å finne folk som deler mine verdier, og som sammen ønsket å bygge en kul kultur med veksttankegang. Jeg mener at kultur og mennesker er det viktigste i en bedrift. Vi bruker teknologi for å skape verdier, men i motsetning til noen andre teknologiselskaper glemmer vi aldri menneskene og kulturen vi har bygget sammen. På den andre siden av teknologien står det et menneske, både de som utvikler teknologien og de som bruker den. Å bygge det krever at du ikke er opptatt av prestisje og er et forbilde i alt du gjør. Klarer man det, skapes et genuint engasjement, en energi og glede som jeg tror er grunnen til at jeg har vært her så lenge, akkurat som mange av de ansatte.

– For det er bare å innse det; du kan kopiere det meste i dag, men du kan ikke kopiere en kultur.

Text: Niklas Wahllöf  Foto: Mikael Sjöberg

Publisert 31.07.2022