Personlig

Silje satset alt

Da hun ikke fikk jobb, bestemte Silje Landevåg seg for å starte sin egen bedrift. Det hele begynte med treningsvideoer og yogamatter. I dag omsetter nettbutikken hennes for 270 millioner kroner.

Det begynte med et par shapetights. I dag driver Silje Landevåg et moteimperium som omsetter for 270 millioner kroner.

– Vi kjøpte 400 000 kjærlighet på pinne i fjor, sier Silje Landevåg, og setter seg godt til rette i den store gule ørelappstolen.

Det minste møterommet i de nye kontorene til nettbutikken GetInspired i Trondheim har hektisk blomstertapet på veggene, grønt kunstgress på gulvet og to skilt der det står ”Enga” og ”sjert”. På andre siden av veggen ligger de nye lagerlokalene med moderne roboter, som plukker varer til de mange pakkene som hver dag shippes ut herfra. Landevåg har selv vært på lageret og hentet antrekk fra kolleksjonen.

Det ser ut som hun koser seg over å ha brukt så mye penger på godteri.

– Vi sender dem med bestillingene. Som en hilsen til kundene våre.

– Men så mange kjærligheter?

– Ja, vi har jo ganske mange bestillinger, da ... Det er jo fristende å kutte en slik post for å bedre bunnlinja. Men som jeg sier: ”Du må gi litt for å få noe tilbake!”

Silje Landevåg tror at motebransjen er i ferd med å forandres. Vi kommer til å kjøpe færre klær, men av bedre kvalitet og som produseres i Europa.

Silje Landevåg

Bor: I Trondheim.

Familie: To døtre på 5 og 8 år.

Utdannelse: Bachelor i Internasjonal Markedsføring fra BI og Gründerskolen via UIO

Karriere: Startet GetInspired i 2009. Omsatte for 270 millioner i 2019. Eier fortsatt mesteparten av selskapet ”DIWP By Silje AS”, som står for ”Do It With Passion”.

Sosiale medier: Instagramkontoen @siljelandevag har 18 000 følgere. Skriver om livet som leder, gründer og småbarnsmamma.

Forbilde: Jeg har flere, men akkurat nå er nok Petter Stordalen på toppen.

Skjulte talent: At jeg snakker spansk? Drømmer om en dag å jobbe internasjonalt slik at språket kommet til nytte.

Hjemmetrim

Både Celina Midelfart og Pippi Langstrømpe var Silje Landevågs idoler da hun var liten jente. Den gangen kunne hun spørre faren etter en av de første håndballtreningene: ”Hvordan er det egentlig når jeg skal på landslaget, pappa? Ringer de meg, eller må jeg kontakte dem?”

Den selvtilliten har gründeren hatt bruk for de siste 10 årene. Fra en hjemmelaget treningsvideo og noen yogamatter, har hun bygget opp en nettbutikk for kvinner med en omsetning på over 270 millioner kroner.

– Jeg drømte ikke om å bli gründer så tidlig. Jeg ville først ha erfaring fra en jobb der det skulle merkes hvis jeg var borte en dag, sier hun.

Men hun havnet aldri høyere enn nummer to på jobbene hun søkte. Det taklet hun ganske dårlig.

– Jeg skjønte at jeg trengte noe som skilte meg ut, så derfor begynte jeg på Universitetet i Oslos gründerskole for å få kunnskap om strategi og idéutvikling, sier hun.

Mens hun var på utveksling i Shanghai, begynte hun å trene hjemme på hotellrommet med eldgamle treningsvideoer. Det var da ideen om å bli den nye Jane Fonda ble unnfanget. Hun ville lage treningsvideoer som kunne brukes som et substitutt de dagene det ikke var tid eller mulighet til å gå på treningssenter. Første dvd ut var en pilatesvideo.

– Det var jo ikke en veldig god eller original idé. Men jeg brukte den til å øve på å skrive forretningsplan. Og til slutt tenkte jeg bare: ”Æ prøve no bare!”

– Stemmer det at det var faren din som sparket deg bak?

– Ja, han hjalp meg litt med å sette opp det økonomiske. Og så sa han at ”dette ser ut som det kan bli noe. Hvis ikke du gjør det, så gjør jeg det!”

Hun tok opp 200 000 i ekstra boliglån og startet GetInspired. Hun ringte en kompis som drev med videoproduksjon, engasjerte en pilatesinstruktør, spilte inn en dvd og laget nettbutikk.

”Vi må gi blanke i janteloven, tro på oss selv og gripe mulighetene,” sier Silje Landevåg.

”Det tok helt av. Tightsene jeg hadde på lager ble raskt utsolgt i tillegg til at jeg tømte hele Röhnisch sitt lager i årevis fremover. For bare et par år senere solgte jeg 14 000 av dem.”

Energishake

Men det gikk selvsagt altfor sakte. Dvd var strengt tatt på vei ut. Og det hjalp ikke at hun fylte den lille leiligheten i Bogstadveien i Oslo til randen med yogamatter, treningstøy og pilatesballer. Men så fikk hun kontakt med treningsmerket Röhnisch, som manglet en stor distributør i Norge. I deres kolleksjon var det ett produkt som skulle vise seg å ha stor betydning.

Silje tok et par bilder av seg selv i shapetightsen med navnet ”Siri Tights Anti-Shake”. Så sendte hun en e-post til kvinnebladet KK, der hun beskrev den som ”tightsen som gir knallfin rumpe”. Den beskrivelsen gikk rett hjem i de tusen hjem.

– Det tok helt av. Tightsene jeg hadde på lager ble raskt utsolgt i tillegg til at jeg tømte hele Röhnisch sitt lager i årevis fremover. For bare et par år senere solgte jeg 14 000 av dem. Det er ikke tvil om at det å få et bestselgerprodukt er et veldig viktig suksesskriterium. Men vi var også veldig heldige med timing av netthandel og sosiale medier, sier hun.

– Det har vel hjulpet å «leve merkevaren»?

– Jo, men i stedet for å være en influenser selv, har jeg bygget opp merkevaren GetInspired som bedrift til å være influenseren. Store deler av markedsbudsjettet vårt brukes på sosiale medier. Der er jeg fortsatt svært aktiv. I tillegg til at jeg er ivrig på min egen Instagram-konto, sier hun.

Silje Landevåg tok et banklån på 200 000 kroner og startet nettbutikken GetInspired, som er blitt en kjempesuksess.

Siljes gode råd til å starte selv

Skriv forretningsplan. Det er et dårlig tegn om du ikke kan forklare hva du egentlig driver med. Du må også vite om det er noen som ønsker produktet ditt. Og om du ikke er en god selger selv, må du skaffe deg en! Det hjelper ikke å ha et godt produkt om ingen vet om det.

Sjekk livssituasjonen. Er det realistisk å bli gründer? Backer de der hjemme at du skal satse for fullt? Økonomisk, sosialt, hvis ja, så kjør på! Ikke vent til det er helt perfekt, det blir det aldri.

Vær fleksibel: Den planen du skriver først er bare en pekepinn. Du må jobbe videre med den, justere den etter erfaringene og markedet.

Pass på tidsbruken: Vær bevisst hva du bruker tid på. Fører denne oppgaven til at jeg når målet mitt? Du kan ikke bruke 70 prosent på goodwill-tid.

– Hvordan ser du tekstilbransjens fremtid i det grønne skiftet?

– Vi er bevisst på det. Vi følger nøye med på merkevarene våre. Tekstilbransjen produserer først et produkt, som regel i Asia, og deretter sjekker de etterspørselen, og så selger de ut restene på salg. Fremover tror jeg vi vil se en vridning til at man i større grad sjekker etterspørselen på forhånd, for så å produsere riktige varer i riktig mengde i Europa med kortere leveringstid. Det vil begrense både overproduksjon og fraktavtrykk. Folk er lei av lagertømming, tror jeg.

– Er de også lei av forbrukspresset som motebransjen påfører dem?

– Mote kan jo være så mangt. Vi vil jo alltid ha behov for klær, men antall plagg, hvor lenge plaggene varer og måten man kjøper på vil endre seg. Forbrukerne må jo også være forberedt på å betale litt mer for varer som har kostet mer å produsere, sier hun.

– Hva er det dere har gjort som ikke de andre treningstøybutikkene har gjort?

– Jeg tror vi snakker til kvinner på en annen måte. Vi spør alltid: Hva er det som inspirerer ”jentan våre” der ute?

– Hvem er den jenta?

– Hu e ei gojente! Den utadvendte jenta i vennegjengen. Hun er initiativtaker og humørspreder. Det er ikke hun som er aller mest trent, men hun er en aktiv og sosial jente som mange kan kjenne seg igjen i. Som har en sunn balanse mellom kos og trening, sier hun, og legger til:

– Dessuten er vi ikke redd for å bruke masse smileys og hjerter. Når kundene snakker med oss, skal det oppleves som om de snakker med ei venninne, sier hun.

Rekk opp hånda!

Inne på Landevågs kontor er det få personlige effekter. Ingen barnetegninger eller familiebilder. Hele den ene veggen er dekket av et stort fotografi av en kvinne med en diger svart solhatt og en nyrørt martini-cocktail i hånden. I et hjørne står et par pene støvletter og noen kritthvite sneakers. På kommoden står en svart Prada-veske med rødt fôr. Og på skrivebordet ligger en stor bukett røde roser.

– Det er valentinsdagen i dag. Men kortet er signert, da, sier hun og smiler. 

”Vår generasjon kvinner er heldige i forhold til bestemorgenerasjonen. Vi blir heia frem og inn i styrer og til lederskap. Det er opp til oss å ta sjanser også,” sier Silje Landevåg.

– Det ville ikke skjedd på din bestemors tid at en kvinnelig leder fikk blomster på kontoret?

– Vår generasjon kvinner er heldige i forhold til bestemorgenerasjonen. Vi blir heia frem og inn i styrer og til lederskap. Det er opp til oss å ta sjanser også. Vi er nødt til å rekke opp hånden selv, vi kan ikke sitte og vente på å bli sett. Vi må tørre å vise oss frem. Vi må gi blanke i janteloven, tro på oss selv og gripe mulighetene, sier hun.

– Men du blir vel fortsatt spurt om hvordan du får til å være både mor og leder?

– Jo, det hender, men oftere av kvinner som oppriktig ønsker et råd. Jeg har skapt meg en jobb med masse frihet og fleksibilitet. I den uken jeg har barna, går jeg tidligere hjem og er sammen med dem. Men jeg er også god til å planlegge uken, både når det gjelder mat og aktiviteter. Jeg legger inn treningstid og alenetid i kalenderen. Det er jeg nødt til, sier hun.

– Hvilke verdier synes du er viktig å videreformidle til døtrene dine?

– Jeg er veldig tydelig hjemme også. Jeg sier for eksempel at ”vi drar på fotballtrening selv om det regner”. eller ”du kan godt få en is, men da må du også lære å spise sunt”. Jeg er veldig opptatt av å gi dem selvtillit. Om de detter og slår seg, så børster vi av oss og prøver igjen. Det er viktig å si at de er god nok som de er, men også at de aldri må slutte å utvikle seg som mennesker, sier hun.

Tekst: Per Asbjørn Risnes jr. Foto: Anki Grøthe

Publisert 25.02.2020