Innovasjon

Se verden med nye øyne

Facebook og Ray-Ban lanserer smarte briller.

en jente med Ray-Ban Stories

Alle husker Google Glass-brillene. De første smarte brillene som kom i 2013, og som først ble mottatt med nysgjerrighet. Men det tok ikke lange tiden før de som brukte dem ble ledd av – og ble kalt ”glass holes”. Bedre lykke håper Facebook på, nå når de sammen med Ray-Ban lanserer smarte briller.

– Om vi skal bli best i klassen, hvorfor da ikke starte med en ikonisk form som folk allerede elsker, sier Mark Zuckerberg i en lanseringsvideo.

Med brillelinjen Ray-Ban Stories, som ligner den klassiske Wayfarer-modellen og skal koste fra 299 dollar, skal man kunne lytte til musikk, ta bilder og videoer og tagge disse med stemmekommandoer og besvare samtaler. Og det skal være annonsefritt. Augmented reality-effekten, der virtuelle objekter ser ut til å dukke opp i synsfeltet, får du heller ikke her. Facebook sa i 2020 at de var fem til ti år fra å lansere ”ekte” AR-briller.  

– Men vi har lenge trodd at briller kommer til å være en viktig del av den neste dataplattformen, sier Zuckerberg i videoen.

en gutt med Ray-Ban Stories

Bilder: EssilorLuxottica

Publisert 03.01.2022