Personlig

Ruller mot nye mål

Sykkelgründeren Jimmy Östholm drives av å skape en ny balanse i livet – og på setet. Med det nye selskapet Vélosophy har han funnet sin egen unike måte å utgjøre en forskjell for å bidra til en litt bedre verden.

Jimmy Östholm er varemerkekonsulenten som salet om – og startet sykkelbedriften Vélosophy.

Selv tilsynelatende banale hendelser kan sette store avtrykk. Det første kysset. Den første skoledagen. Eller den gangen mamma eller pappa plutselig slapp taket i bagasjebæreren, og vi for første gang syklet av egen kraft – og med egen balanse. 

De endeløse mulighetene som åpnet seg, var nesten svimlende. 

– Jeg kommer aldri til å glemme frihetsfølelsen, sier Jimmy Östholm. 

– Jeg kan fortsatt kjenne den samme euforien når jeg setter meg på en sykkel. Det er få ting som er en slik følelsesmessig bro tilbake til barndommen. Vaniljeis, jordbær – og naturligvis sykkelen.

Jimmy Östholm

Leser: Shoe Dog av Phil Knight, som startet Nike.

Skjult talent: Jeg er faktisk veldig flink til å sy.

Lager helst: Ramen. Jo enklere retten er, desto større krav stilles det til råvarene. Eller Osso buco.

Film: The Big Lebowski.

By: Jeg må nok si Milano. Den rake motsetningen til Roma.

I dag driver Jimmy Östholm Vélosophy, et sykkelmerke som ikke er som alle andre. For hver sykkel han selger, donerer han en sykkel til en skolejente i et utviklingsland, slik at det blir enklere for henne å komme seg til skolen.

– Det er bare en heldig tilfeldighet at vi ble født i Skandinavia. Det handler ikke om mine eller dine evner. Med den innsikten følger et stort ansvar for å påse at de som ikke har vært like heldige, får bedre forutsetninger. 

Jimmy Östholm vokste opp i Karlstad, men han har bodd i både Kiruna og Lund. Han arbeidet i IKEA en periode, før han havnet på Berghs reklamskola i Stockholm ved årtusenskiftet. Deretter startet han sitt eget kommunikasjons- og merkevarebyrå i Stockholm. 

– Da jeg jobbet som konsulent for merkevarer, følte jeg etter en stund at jeg savnet det håndfaste med et fysisk produkt. Det er noe annet og noe mer enn å bare utvikle en strategi eller lage en logo. Jeg lengtet etter noe med substans, og det burde helst kunne kombineres med min lidenskap for sykling. Det var da bitene falt på plass.

For hver sykkel Vélosophy selger, donerer Jimmy Östholm en sykkel til en skolepike i et utviklingsland.

Som gründer får han utløp for alt dette, og da snakker vi ikke bare om hans egen utvikling, men også om hvor samfunnet er på vei; hvordan vi befinner oss midt i et paradigmeskifte, som på sikt vil endre gamle tankebaner til noe nytt og bedre.

Et lysende eksempel på dette er fra i sommer, da direktørene i 181 av USAs største selskaper (Business Roundtable) samlet seg bak en felles uttale der de formidlet et modernisert syn på hva som er et selskaps oppgave: «Et selskap skal se forbi eiernes interesser og ta større hensyn til og omsorg for ansatte, miljø og underleverandører». En tanke som går på tvers av Milton Friedmans idé om at et selskap skal sette aksjonærenes interesser øverst.

– Nå er jeg en liten aktør i den store helheten, men når det kommer til bærekraft, er jeg overbevist om at vi ikke kan fortsette å overkonsumere billige og dårlige produkter. Det kan umulig være fremtiden. Og hvis man har startet et selskap på 2000-tallet, er det viktig å ta det inn. Den følelsen tror jeg at jeg deler med de fleste bedriftseiere og gründere som deltar i samfunnsdebatten. Man må bidra etter evne.

Til vårt avtalte møte kommer han naturligvis syklende på en speilblank Vélosophy Sport.

– Jeg har vokst opp med sykkel. Med to arbeidende foreldre var jeg henvist til sykkelen da jeg som barn i Karlstad skulle på trening eller andre aktiviteter. Slik var det på universitetet også. Hvis man skulle noe sted, syklet man. Hvis du sykler, blir du lykkeligere. Det finnes forskning som viser det. Det er ingen bedre måte å ta seg frem på.

Jimmys sykkel, som er laget av gjenvunnet aluminium og har skivebremser og gir fra Shimano og sete av «vegansk lær», skinner i høstmørket. Det er perfeksjon i hver minste detalj.

– Vi har valgt komponenter som gjør at den kan brukes i hverdagen i mange år, med minimale vedlikeholdsbehov. Og når det blir på tide med vedlikehold, kan enhver sykkelforhandler ordne det. Kvaliteten på komponentene gjør at sykkelen lett kunne kostet nærmere 20 000 kroner, men nå koster den rundt halvparten.

For å kunne holde nede prisen har Jimmy valgt å ikke jobbe med de store sportskjedene. Sykkelen selges bare på nett og i pop-up-butikker. 

Men som med alle gründerreiser, har det også vært krevende fartsdumper underveis.  Det største motgangen oppstod da Jimmy, like etter å ha startet selskapet, måtte tilbakekalle 500 sykler fordi rammen hadde blitt ødelagt på noen av dem. Selskapet i Kina som hadde produsert syklene, sendte et fullgodt produkt til Jimmy for testing. Men da produksjonen ble startet, hadde de byttet legering. Det førte til at rammen sprakk på flere av syklene. 

– Jeg ringte personlig til alle kundene og forklarte hva som hadde skjedd. Det var skummelt, men hvis jeg ikke hadde gjort det, ville jeg ikke sittet her i dag. Jeg ble møtt av en utrolig varme og forståelse.

For å holde prisene nede, selges syklene kun online og i pop-up-butikker.

I dag er sykkelen raffinert og videreutviklet, og det er også selve prosessen rundt den.

– Vi bruker bærekraftige materialer, og vi har en mer sirkulær økonomi. Vi prøver å få sving på sakene i de landene der vi har virksomhet. Vi utdanner til og med mekanikere som kan vedlikeholde syklene. Og alle syklene monteres lokalt for å skape arbeidsplasser. Det er en større oppgave enn å bare donere en sykkel, sier Jimmy.

– Den del av hemmeligheten bak vår suksess, er at jeg har en naiv tro på min egen evne. Det handler ikke i det hele tatt om hva jeg formelt kan. Jeg er glad for at jeg fortsatt har den innstillingen. Rent generelt tror jeg at vi som mennesker har lett for å begrense oss. 

Siden starten i 2016 har Vélosophy solgt og donert 1700 sykler. Den store veksten har kommet i år med et resultat på 1100 sykler. 

– Målet er ikke å vokse raskt. I dette selskapet måler vi andre verdier, sier Jimmy, som mener at det likevel er viktig at selskapet kan hevde seg kommersielt.

For det er ingen motsetninger mellom en god sak og et godt resultat. Tvert imot.

– Det er helt avgjørende at vi tjener penger. Ellers er det umulig å utgjøre en forskjell. 

Tekst: Tommy Jeppsson Foto: Peter Cederling

Publisert 30.11.2019