Personlig

Rom for forandring

Whereby-gründer Ingrid Ødegaard tror hjemmemøter på skjerm er fremtidens arbeidsform. Nå vil hun utfordre de store amerikanske tech-kjempene.

Hjemme best. På grunn av koronapandemien har langt flere oppdaget fordelene med Whereby. Siden mars har Ingrid Ødegaard bare vært på kontoret en gang.

Det kan virke som om Whereby plutselig dukket opp fra intet, med skummelt god timing. Etter at folk hadde slitt seg gjennom timevis med videokonferanser og hjemmekontorer på konferanseutstyr og møteapper med innlogginger, nedlasting av programvare, invitasjoner og brukernavn, så kom noen og løste det hele. Men sannheten er du har kunnet «banke på» hos Whereby i syv år allerede. Mer enn 5 millioner brukere over hele verden har gjort det. Mange av dem er nok overrasket over at Whereby er så norsk som Norvegia.

Når jeg trykker på lenken som gründer og daglig leder Ingrid Ødegaard har sendt meg, kommer jeg rett til «møterommet» vårt. Og der sitter vi begge to i chrome-nettleseren, to videobilder på filtgrønn bakgrunn, uten plunder av noe slag. Sjefen sjøl har naturlig nok vært storforbruker av sitt eget produkt i flere måneder.

– Jeg har bare vært på kontoret en gang siden mars. Og det var for å bruke printeren, sier Ingrid Ødegaard. 

Ingrid Ødegaard er overbevist om at fremtidens arbeidsliv vil bli mye mer fleksibelt.

Ingrid Ødegaard 

Produkt- og teknologisjef i Whereby.

Utdannelse: Samfunnsøkonomi NTNU, Gründerskolen og Diploma in Entrepreneurial Management fra Boston University.

Mitt forbilde: Margrethe Vestager, EUs kommisjonær for konkurranse. Hun har stått opp mot de store amerikanske tech-selskapene for å sette grenser for hvordan de kan dominere markedet, noe som er utrolig viktig for å sikre at det er mulig for små selskaper som oss å bygge oss opp til å bli reelle alternativer for forbrukerne.

Mitt skjulte talent: Har de siste årene oppdaget hagearbeid som ny hobby, og sett alle sesongene av Hagen min på NRK. Utmerket avkobling!

Sommerprosjektet

Ingrid Ødegaard er ikke en helt vanlig gründer. Hun har ikke pantsatt hus og hjem for å bli entreprenør. Whereby begynte som et såkalt «intraprenør»-selskap i Telenor.

Teleselskapet hadde startet underbruket Comoyo; et forsøk på å jobbe med teknologiutvikling slik Silicon Valley gjør det. Og Ingrid Ødegaard var blant de første 25 utenfra i 2011. Den eneste som ikke var koder på det tidspunktet. Bare et par år etterpå var Comoyo blitt til 300 mennesker; utviklere, markedsførere og designere. Men folk satt på mange steder i landet – og utlandet. Det var en utfordring å ha daglige statusmøter med alle kollegene. Derfor ble noen sommeraspiranter satt i gang med å jobbe frem prototypen på et nettsidebasert møterom, som de kalte appear.in.

– Den fungerte så bra at vi laget en bloggpost om tjenesten, og fikk ganske raskt 10 000 brukere. Noe sjefene ble gledelig overrasket over da de kom tilbake fra sommerferie, sier Ødegaard.

Da var det ikke så vanskelig å få lov til å lage et ordentlig produkt, som nylig toppet en kåring av de mest brukervennlige videokonferanse-systemene i verden.

Norge utgjør bare fem prosent av Wherebys marked. I dag er de etablert i 150 land.

Intraprenøren

35 år gamle Ingrid Ødegaard fikk smaken på entreprenørskap da hun studerte på NTNU, noe som sendte henne til den norske gründerskolen i Oslo og entreprenørprogrammet i Boston. Hun likte muligheten til å være generalist og å kombinere teknologi, business, design og markedsføring. ­Det har hun hatt bruk for etter hvert som gründerbabyen hennes har vokst til et globalt innovasjonsselskap.

Fordelen med å være «intraprenør» er at du slipper mye av det kjedelige ved å være gründer. Du har tilgang på all den infrastrukturen du trenger i en tidlig fase, og du trenger ikke å gå ut og skaffe investorer og selge deg selv, innrømmer hun.

– Det er en av grunnene til at vi har overlevd. I dag er det jo stor interesse for Whereby. Men jeg har snakket med investorer som forteller at vi ikke ville fått så mye funding som vi fikk av Telenor den gangen, sier hun.

De klarte ganske raskt å bygge selskapet internasjonalt, slik at Norge i dag bare utgjør fem prosent av totalmarkedet. De har betalende brukere i mer enn 150 land.

– Problemet med startups som begynner med gratisprodukter, er jo å få folk til å betale. Du må jo opp i en ganske stor kritisk masse av brukere før en liten prosent er klar for å betale. 

Ingrid Ødegaard har studert entreprenørskap i Oslo og Boston.

Men hvorfor lot Telenor dere gå?

– I 2017 ble vi skilt ut som et eget selskap. Telenor hadde skiftet strategi og skulle kutte kostnader. Det var ikke lenger levelig for oss å være en
startup inne i organisasjonen der. Og det var ikke noen klare synergier for Telenor. Vi var jo dessuten globale, mens Telenor er i et knippe enkeltland. Men Sigve Brekke er superfan. Han har jo vært på Dagsrevyen fra India via Whereby, sier hun, og minner om at Telenor fortsatt har en liten eierandel gjennom morselskapet Videonor, og at de nå jobber tett sammen for å levere video ut til Telenors kunder.

– Vi er jo fortsatt et nisjeprodukt i verdenssammenheng, sier hun.

På legerommet

De siste månedene har vært gunstige for Whereby. Tjenesten har blitt brukt til alt fra hjemmeskole og familiekontakt på sykehjem til legekonsultasjoner. Men hjemmekontor har kanskje ikke vært like motiverende for ledere og lærere som har sittet i virtuelle rom og snakket til en mengde svarte skjermer og tause ansatte og elever.

– Men se her nå, da. Hvis jeg satt i et møte med mange som ikke sa noe … sier Ødegaard, og klikker opp emoji-boksen i chatfunksjonen. Det regner applaus og smilefjes mot meg.

– Så her kan man gi feedback til den som snakker, uten å måtte avbryte. Vi forsøker hele tiden å sette det menneskelige i fokus, sier hun.

«Vi tror at fremtidens arbeidsliv kommer til å være mye mer fleksibelt. Og at det ligger enormt store muligheter i det å ikke koble geografisk arbeidssted og bosted. I vårt team bor folk i femten lokasjoner og mange tidssoner.»

Derfor er ikke Whereby bare et sted å lage møterom som alle kan klare å komme seg inn i. Det er også et sted å sitte og arbeide sammen. Gjennom integrasjoner med Google Docs, den virtuelle post-it-tjenesten Trello og whiteboard-løsningen Miro kan man nå kjøre digitale workshoper, noe som tidligere var svært vanskelig å få til på en god måte.

– Da koronakrisen traff oss, akselererte alt. Vi har hatt en enorm pågang, og bygget opp et nytt forretningsområde der andre får bygge inn produktet vårt i sine tjenester, sier hun, og nevner norske og britiske helseinstitusjoner. Det at Whereby er webbasert gjør at man kan sende en lenke til en pasient som ikke trenger å logge seg inn, men bare trykke på lenken og «banke på», som de kaller det.

«Gjennom integrasjoner med Google Docs, den virtuelle post-it- tjenesten Trello og whiteboard-løsningen Miro kan man nå kjøre digitale workshoper.»

Møtekulturen endres

Mange har gledet seg over bortfallet av endeløse timer i tette møterom denne våren. Der man snakker i timevis for å bestemme nye timelisterutiner eller hvem som har ansvar for juletrefesten.

Ingrid Ødegaard tror de siste månedene kan speede opp endringen i næringslivets møtekultur. I en undersøkelse de selv har gjort blant 1500 av de profesjonelle brukerne sine, sier mer enn halvparten av lederne og bedriftseierne at de føler at fjernarbeid har økt produktiviteten, og enda flere sier de kommer til å endre arbeidsrutinene fremover. Blant annet vurderer et flertall å skalere ned kontorfasilitetene og flytte fremtidige jobbintervjuer til video.

Mange av de ansatte er også positive til mer fjernarbeid, selv om det har ført til flere arbeidstimer og hyppigere tilfeller av «mansplaining». Mange av dem er imidlertid mer komfortable i videomøter enn i vanlige møter, og sier de klarer å avslutte møtet tidligere.

Mer enn fem millioner brukere over hele verden har allerede oppdaget Whereby.

Fysisk kontakt

Hittil har mange bedrifter kombinert en-til-en-møter med de fysiske møtene eller videokonferanser i husets video-rom. Ikke alle har hatt mulighet for team-møter via hver sin skjerm. Dette er i ferd med å endre seg, ettersom de fleste laptoper og mobiler nå fint kan kjøre videokonferanser og man ikke lenger er avhengig av dyrt utstyr.

– Vi tror at fremtidens arbeidsliv kommer til å være mye mer fleksibelt. Og at det ligger enormt store muligheter i det å ikke koble geografisk arbeidssted og bosted. I vårt team bor folk i femten lokasjoner og mange tidssoner. For oss var det ingen endring når vi måtte sitte hjemme, sier Ødegaard, og forteller at selv de som sitter på samme rom, har møter på nett.

En av de ansatte i Oslo flyttet til Førde med familien og tok med seg jobben, men fikk en time mindre pendlertid og besteforeldre i umiddelbar nærhet.

– Det er viktige med fjernarbeidslivet, er å klare å kombinere de «synkrone» åpne møtene via video med «asynkrone møter» via chattefunksjon og skriftlige medier. Man trenger noen ganger tid til å tenke gjennom temaene, sier hun.

– En eller to ganger i året flyr vi inn alle ansatte til et sted slik at man kan møtes fysisk og bli bedre kjent. Vi trenger jo fortsatt det også, sier hun.

Tekst: Per Asbjørn Risnes jr. Foto: Anki Grøthe

Publisert 01.07.2020