Personlig

Rom for fantasi

Verdens ledende hoteller og restauranter står i kø for å få jobbe med det kreative designgeniet Erik Nissen Johansen fra Nesøya utenfor Oslo – som har løgner og storytelling som forretningsidé.

Erik Nissen Johansen har vokst opp på Nesøya utenfor Oslo. I mer enn 25 år har han drevet designbyrået Stylt med hovedkontor i Gøteborg.

Erik Nissen Johansen lener seg tilbake i sofaen. Utenfor vinduet kjemper Gøteborg i desemberregnet. En due sitter på gesimsen på den andre siden av vinduet og titter inn. Erik har tatt en pause i deltagelsen sin på et møte om et nytt svensk turistanlegg på hans egen bedrift Stylts kontor på Västra Hamngatan, og har nå bakset sine 190 centimeter ned i sofaen.

På sin svensknorsk, krydret med en smule engelske gloser, sier han:  

– Tenk deg en fransk kunstnerbohem som røyker Gauloises uten filter og en superintelligent tysk ”engineer”. De møtes. De blir forelsket. De får et lovechild og …

Han gjør en kunstpause.

Erik Nissen Johansen

Alder: 54

Bor: Leilighet i Gøteborg.

Familie: Fru Elisabeth (partner i Stylt), fire barn (Lucas, 29, Liv, 20, tvillingene Saga og Tilde, 16).

Bakgrunn: Oppvokst på Nesøya utenfor Oslo, tre år på kunstakademiet i Firenze, medlem av et kunstnerkollektiv og gallerist i Gøteborg, grunnla Stylt 1991, der han nå er kreativ sjef.

Til og med duen ser ut til å trykke seg mot vinduet for å kunne høre bedre når Erik bytter stilling i sofaen og lener seg frem og fortsetter:

– … Og det barnet er dette hotellet i Düsseldorf.

Velkommen til Erik Nissen Johansens vidunderlige verden. Hotellet han snakker om heter 25Hours Das Tour og ligger i den franske bydelen i Düsseldorf. Ideen til utformingen av hotellet ble solgt inn til eierne med nettopp denne historien om den franske bohemen og den tyske kvinnelige ingeniøren, og hvor fantastisk deres felles barn ble.

Nå hadde ikke Erik Nissen Johansen vært Erik Nissen Johansen om ideen hadde stoppet der.

Nei da.  

– Kraftwerk, det største bandet innen elektronisk musikk i verden, kommer fra nettopp Düsseldorf, og de elsker sykling – så vi vevde inn dette også. Hele ground floor er en kopi av omslaget på en av platene deres. Skjønner du, eller? Man går rett inn i omslaget!

Når Kraftwerk opptrer, står de fire medlemmene alltid på rekke og rad. Derfor måtte selvfølgelig resepsjonen ha fire PC-stasjoner. Fullt bemannet ser den derfor ut akkurat som Kraftwerk på scenen.

Det var en gang … Alle prosjektene som Erik Nissen Johansen driver, utgår fra storytelling og starter med med et manus. ”Mennesker liker å bli forført av en god historie.”

Selv om hotelleierne mildt sagt var i tvil, så ga de seg til slutt – og selvfølgelig ble det en suksess.

Det meste Erik og selskapet hans Stylt tar i, har en tendens til å bli det.

At de har vunnet UNESCOs Prix Vesailles for verdens beste hotelldesign (for eksklusive Spedition i Thun i Sveits og like eksklusive Niehku Mountain Villa på tettstedet Riksgränsen i Sverige) sier en del.

– Vi er for øvrig de eneste som har fått prisen to ganger, sier han, og legger til, uten falsk beskjedenhet, at at han er veldig stolt over det.

Han rekker meg en håndskrevet liste over tretti steder der han og Stylt, bare i 2019, har vært involvert i prosjekter: London, Singapore, Los Angeles, St. Petersburg, Marbella, Dubai, Berlin …

25 hours Das Tour Düsseldorf
Foto: Erik Nissen Johansen
25 hours Das Tour Düsseldorf
Foto: Erik Nissen Johansen
25 hours Das Tour Düsseldorf
Foto: Erik Nissen Johansen
25 hours Das Tour Düsseldorf
Foto: Steve Herud
25 hours Das Tour Düsseldorf
Foto: Steve Herud
Niehku Mountain Villa
Foto: Erik Nissen Johansen
Niehku Mountain Villa
Foto: Erik Nissen Johansen
Niehku Mountain Villa
Foto: Erik Nissen Johansen
Niehku Mountain Villa
Foto: Erik Nissen Johansen
Niehku Mountain Villa
Foto: Erik Nissen Johansen
Niehku Mountain Villa
Foto: Erik Nissen Johansen

Downtown Camper by Scandic
Foto: Erik Nissen Johansen

Downtown Camper by Scandic
Foto: Erik Nissen Johansen
Downtown Camper by Scandic
Foto: Erik Nissen Johansen
Downtown Camper by Scandic
Foto: Erik Nissen Johansen
Downtown Camper by Scandic
Foto: Erik Nissen Johansen
Downtown Camper by Scandic
Foto: Erik Nissen Johansen
Downtown Camper by Scandic
Foto: Erik Nissen Johansen
Downtown Camper by Scandic
Foto: Erik Nissen Johansen

Dere skjønner. Suksesshistorien som startet på 90-tallet med kroen Farbror Hjördis i Gøteborg og et budsjett som kun tillot innkjøp på bruktbutikken Myrorna, har etter hvert nådd internasjonale høyder, der en nylig signert kontrakt inkluderer avgifter på 25 millioner.

– Noen av stedene på listen er sikkert stavet feil, sier han unnskyldende. Og i forbifarten nevner han at han slet seg gjennom skolen på grunn av dysleksi.  

– Jeg var nok dårligst i sytti prosent av skolefagene. Men best i tretti prosent – som tegning og andre kreative fag. Så det var ganske tydelig at det var den veien jeg skulle vandre, ler ha.

– Gode ideer er helt uavhengige av utdanning.

Opprinnelig var det kunstner han ville bli. Karrieren startet derfor med tre års kunstskole i italienske Firenze, en rekke utstillinger og noen år i et kunstnerkollektiv i Gøteborg.

– Vi hadde et manifest som sa at alle fikk male på alles lerreter uten at noen skulle bli sinte. Det gikk bra i tre år. Siden ble vi sinte. Haha.

Han peker mot veggen og et bilde han malte på den tiden. Det er noe uklart om noen av de andre også har malt på det. Da kollektivet ble oppløst, dumpet han inn i en verden som gjorde ham til hotelldesigner.

Eller er det kanskje kunstner han fortsatt er?

Stylt er en blandning av interiørfirma, reklamebyrå og arkitektkontor.

Han vil i alle fall utfordre tankeverdenen vår.

– Jeg tok med meg den kreative måten å tenke på fra kunstens verden. Noen ganger savner jeg det rene kunstnerarbeidet, men brukt evnene mine i jobben her. Vi har hele tiden vært flinke til å kunstnerisk tryllestøv  over det vi gjør. Den crazy tvisten på slutten er viktig, forklarer han.

Han var nylig på et event der han møtte hotellgiganten Marriotts designansvarlige for konsernets hoteller i Europa.

 – Hun presenterte meg for noen med ordene ”dette er Erik, han er kunstner, begynte i et kunstnerkollektiv og lager veldig spennende design”. I den rekkefølgen. Så artisteriet er helt klart viktig også i det jeg driver med nå. Jeg har nytte av det jeg lærte i Firenze hver eneste dag, sier han. 

– Derimot tok det ærlig talt lang tid for oss å lære oss å gjøre business ut av dette. Hotellbygningene er flerårige prosjekter med flerfoldige feller, og vi var ikke så gode på å skrive kontrakter i begynnelsen.

Det ble mye gratisjobbing. Selskapet gikk i det hele tatt ikke spesielt bra i starten.

– Ja, det gikk ikke bare dårlig – det var ment som en spøk. Men vi feiret med kake første gang omsetningen passerte en million, forteller han, og tenker tilbake på at svigerfaren, som var økonomidirektør i Shell på begynnelsen av 90-tallet, fikk titte litt på bokføringen og sa: ”Erik, du vet at det er lurt å betale inn moms ...”

Nå er det mer orden på sakene.

– En dyktig CEO, et trettitalls ansatte og 75 millioner i omsetning. Akkurat nå har vi cirka 25 pågående prosjekter. Som kreativ sjef er jeg fremfor alt med i starten, i konseptfasen, av prosjektene og siden i avslutningen. Jeg jobber også mye med å sørge for at vi får forespørsler og etablerer oss i den internasjonale hotellbransjen sammen med dem som etterspør det vi kan.

Nå for tiden får de flere forespørsler enn de har kapasitet til å håndtere.

– Innboksen er faktisk helt utrolig. For hvert prosjekt vi gjør, får vi ti nye forespørsler. Fra hele verden. Derfor kan vi velge. Morsomme prosjekter, morsomme steder, hyggelige mennesker. Jeg er helt klart styrt av lyst i alt jeg gjør, og det påvirker valgene.

Erik Nissen Johansen er alene om å ha vunnet UNESCOs Prix Versailles to ganger for verdens beste hotelldesign.

En stor kjede som skal åpne hotell nummer 423 i tråd med forretningsmodellen samme-stil-som-de-422-tidligere, trenger ingen Erik Nissen Johansen.

Det er andre som er målgruppen.

Innovatørene.

En mosaikk av post it-lapper på veggen er ett eksempel på det. Det viser seg at disse er resultater av den brainstormingen som nå skal bli et kult hotell som skal åpne i Melbourne i Australia om to år.

Entusiastisk forteller han den lange historien som ender med:

– … Og der hotellet ligger startet den første ballongferden i Australia for 150 år siden. Derfor skal vi skape et VIP-rom i restauranten. Dette skal ligge midt i lokalet i en stor, gjennomsiktig ballong, som man kan klatre opp i slik at alle ser at man sitter der.

Jo, det er sant.

Denne typen ideer, som han fullstendig bobler over av, er lettere å selge inn nå enn på Farbror Hjördis-tiden. Om man kan si det på den måten. Og selv om det er vanskelig å analysere seg selv, tror han at han tør å si at han alltid har vært en kreativ type.

– For meg er det enkelt å se på en sak og se ti ulike bruksområder. Men det er viktig med indre påfyll, sier han.

Erik Nissen Johansen tenker alltid utenfor boksen … Den som vil ha et standardhotell, tar ikke kontakt med Stylt.

Selv tenker han mens han hører på lydbøker, lytter til musikk, ser på film – og ikke minst når han reiser og møter mennesker. Et sted der fødes de ideene som gjør at mange av hotellene i dag hører til de mest omtalte.

Som det i Düsseldorf.

– Hotelleierne der stolte på oss. Porteføljen er nøkkelen til å få være med og leke. Plateomslaget som lobby og til og med ideen til hotellrestauranten hadde vært vanskelig å selge inn om vi hadde vært ukjente. I restauranten lot vi en kunstner lage krokier, kulltegninger, i et enormt format av kropper. Når man kommer inn, blir man møtt av rumper, bryster og peniser.

Jo, dette er også sant.

– Eierne likte ideen. De forstod også at det er viktig å skille seg ut.

La oss si det sånn: Det er kanskje flaks at Erik Nissen Johansen ikke var med på 70-tallet da den dominerende hotellkjeden Holiday Inns berømte reklamekampanje lovet at The Best Surprise is no Surprise.

Tekst: Ola Liljedahl Foto: Anders Bergstedt

Publisert 07.01.2020