Innovasjon

Revolusjon på sjøen

Motorbåten som kan kjøre 500 km på en hydrogentank.

Den norske båtprodusenten Hyrex ønsker med sin daycruiser å drive utviklingen mot en CO2-nøytral båtbransje. Foto: Hyrex

Markedet for el-drevne fritidsbåter er fortsatt forsvinnende lite – båtene er dyre og rekkevidden dårlig. Nye norske Hyrex 28, en 28 fots båt med et klassisk design, går på strøm, men har fremfor alt et hydrogendrevet brenselcellesystem.

På grunn av dette skal båten kunne gå 20–25 timer i 10 knop, det vil si cirka 500 km. Daycruiseren har batterier på 20 kWh, og to store tanker rommer 700 liter hydrogen – 17 kg og 300 kWh kapasitet.

Hyrex 28

Lengde: 28 fot, 8,65 meter

Bredde: 2,5 meter

Fremdrift: El-motor på 40–60 kW

Batterier: 20 kWh

Brenselcelle: 30 kW Hyrex

Designfart: 15/20 knop

Marsjfart: 11 knop

Hydrogenkapasitet: 2×350 liter ved 350 bar (16,88 kilo, 300 kWh)

Lading (av batteriet): 3,6 kW AC

Til sammenligning har svenske X Shores siste modell en batteripakke på 120 kWh og en rekkevidde på 185 km i lav fart.

– Jeg ser en mulighet for Norge til å ta en ledende posisjon i utviklingen av nullutslippsteknologien for fritidsbåter, på samme måte som vi har gjort det med de elektriske fergene, sier Henrik Torgersen, som er en av gründerne.

Sammen med den norske tankinfrastrukturbedriften Hynion skal Hyrex også bygge hydrogenstasjoner langs norskekysten. Den første skal være klar i 2022. Hyrex tror at fem båter i året er en passabel produksjonsrate til å begynne med, og prisen vil ligge på 3,5 millioner kroner pr. stykk.  

– Nå skal vi få demobåten på vannet og vise den frem så snart som mulig. Deretter starter vi produksjonen og sikter på båtsesongen 2022, sier Henrik Torgersen til Teknisk Ukeblad.

Publisert 03.01.2022