Personlig

Nybyggeren

Peter Rosvall har etablert seg som en av Nordens mest kreative og driftige e-handelsentreprenører. Nå vil han med Bygghemma Group gjøre livet enklere for alle som ønsker å pusse opp hjemmene sine.

Bygger videre. Siden Peter Rosvall og kollegaene Martin Edblad og Mikael Olander tok over Bygghemma, har virksomheten ekspandert raskt.

Når man leser Peter Rosvalls CV, er det lett å kunne tro at han er en svært så selvsikker superfyr. Det kunne ikke vært mer feil.

– I selve arbeidet drives jeg av min egen prestasjonsangst. Jeg er alltid redd for å tape. Men jeg har lært meg å ta kalkulerter risikoer, og jeg tør å kaste meg skikkelig rundt når mulighetene oppstår.

De siste ti årene har han vært den drivende kraften bak en rekke fremgangsrike netthandelssider. Nå har han landet virksomheten innenfor byggevare- og hjeminnredningsbransjen, og han har de siste årene vært deleier i Bygghemma Group, som ble børsnotert våren 2018. Virksomheten går på skinner, og tjenestene er nå tilgjengelige i hele Norden (bygghemma.se, bygghjemme.no, byghjemme.dk, taloon.com). Før var ambisjonen å nå en omsetning på 10 milliarder kroner.

– I dag har jeg betydelig mer aggressive mål enn som så. Vi har lyktes med å øke omsetningen fra 200 millioner til 6 milliarder på syv år med god lønnsomhet. Det er ganske uvanlig ... Så hvem vet hva som kommer til å skje de neste syv årene?

PETER ROSVALL

Alder: 39 år.

Familie: Fru Jenny og sønnen Tom, 5 år.

Bok på nattbordet: ”Absolutt ingen managemen-tlitteratur. Jeg liker biografier, akkurat nå leser jeg om Ted Kennedy.”

Kjører: Mercedes GLK fra 2012.

Fritid: ”Jeg har tatt opp tennisen igjen, etter et opphold på mer enn 20 år. Jeg prøver å spille tre ganger i uken.”

Om rollen som entreprenør: ”En god idé er sjelden tilstrekkelig. Hvis du ikke orker å bruke tid og krefter og gjøre de ofrene som kreves, er risikoen stor for at du ikke lykkes.”

Men før vi snakker fremtid, la oss spole tilbake til 2004. Etter handelshøyskolen i Gøteborg siktet han seg inn mot en jobb innenfor investment banking i London – alternativt å bli ansatt som management-konsulent i ett av de store byråene i New York. 

– Jeg var en 24 år gammel streberstudent, som drømte om å skape meg en karriere som så bra ut på papiret. På sett og vis lyktes jeg å albue meg inn på MTGs trainee-program, og jeg så for meg hvordan jeg skulle reise rundt i verden og jobbe med TV. 

– I stedet havnet jeg på CDON.com i Malmø, der jobben min var å selge CD-plater. Selvfølgelig var jeg skuffet da, men jeg hadde flaks som ble plassert i riktig bransje med én gang. I dag er jeg ubeskrivelig takknemlig for at det ble som det ble.

For her begynte nemlig Peter Rosvalls bane innen e-handel. Som CEO har han drevet og utviklet selskaper som Nelly.com, Linuslotta.se, Gymgrossisten.no, Bodystore.no og Members.com, alle velkjente netthandelssteder i det nordiske markedet. I løpet av Peters fem år som ansvarlig for Nelly, økte omsetningen fra 15 til cirka 800 millioner kroner.

Det finnes ingen fysiske butikker i verden som kan måle seg med oss – det ville krevd en ekstrem størrelse på lokalene.

– Hver eneste dag i yrkeslivet mitt har dreid seg om e-handel. Dette er det eneste jeg kan, og jeg synes det er utrolig moro. Det å ha en idé og siden få se den bli virkelighet, er ubeskrivelig stimulerende. Den følelsen hadde jeg antagelig ikke fått oppleve om jeg hadde havnet i en investment-bank.

Noen ord om Peter

Rådgiveren Cecilia Björkman hos Private Banking Öresund om Peter Rosvall:

– Peter og hans kollegaer hos Bygghemma er ganske nye bekjentskaper for meg, men jeg har allerede bitt meg godt merke i deres sterke evne til fremsynthet og til å fatte gode beslutninger. De driver dessuten innen en svært interessant bransje, og det skal bli spennende å følge deres virksomhet videre.

Det var også gjennom den første jobben i Malmø at Peter traff to viktige personer: Mikael Olander og Martin Edblad, hans nåværende kompanjonger. Disse tre er en tett sammensveiset troika. Riktignok er de alle ganske så forskjellige, men de er gode på å utfylle hverandre.

– Vi har ulike styrker. Mikael er en urkraft og Martin en skikkelig strateg. Jeg er mer tålmodig, og har nok en viss beroligende effekt på de andre når det koker. Og uten dem hadde jeg aldri våget å satse og ta de risikoene vi har tatt opp igjennom årene. 

Sammen grunnla de og bygde opp et av Europas største e-handelkonsern, CDON Group. Men den virkelig store planen var å gjøre noe i en helt annen bransje:

– Vi hadde prøvd å få tak i Bygghemma tidligere. Nettstedet hadde en rekke egenskaper som vi syntes var attraktive; som få returer og høye gjennomsnittsverdier på ordrene, for eksempel. Selskapet i seg selv var ikke lønnsomt, men hadde en god kontantstrøm.

– Martin Edblad er nå CEO, Mikael Olander operativ sjef og Peter Rosvall er ansvarlig for nye markeder. Siden de tok over i 2012, har virksomheten ekspandert raskt – både gjennom organisk vekst og gjennom oppkjøp, pluss at de har etablert seg i resten av Norden og deler av Europa.

– Vi ser at det finnes et stort vekstpotensial både i Danmark og Norge, og Finland er i dag det største markedet etter Sverige. I Finland dominerer vi innen vårt segment på nettet, og – overraskende nok – så selger våre badsturelaterte produkter enormt bra ...

– Kundenes behov i Norden er relativt like, men det er viktig å fange opp de lokale forskjellene. Det er vanskelig å bli fremgangsrik om man for eksempel ikke kjenner til at det er mindre vanlig med standardmål på vinduer i Danmark, eller at nordmenn ofte kjøper sine varer via håndverkeren.

Peter Rosval har drevet en rekke nettbutikker. Da han ledet Nelly.com, økte han omsetningen fra 15 til 800 millioner kroner på fem år.

Hva skyldes suksessen med konseptet Bygghemma?

– Sortimentet er en viktig faktor. Det finnes ingen fysiske butikker i verden som kan måle seg med oss – det ville krevd en ekstrem størrelse på lokalene. En annen ting er prisene våre, som alltid er konkurransedyktige. Videre skal man ikke se bort ifra det praktiske med netthandel. At kunden slipper å leie tilhenger for siden å kjøre til butikken for å bakse rundt blant mengder av varer. Sånn sett, så synes jeg også det er rart at netthandel ikke er enda mer utbredt innen vår bransje.    

Hvordan bevarer man grunnstenene i en bedrift når man opererer i helt ulike markeder?

– Til tross for at vi ikke har brukt overdrevet mye tid eller ressurser på det, vil jeg si at vi har en sterk og homogen bedriftskultur mellom landene og de samarbeidende leverandørene. Delvis beror det nok også på at det er universelle egenskaper som kreves for å lykkes som entreprenør innen netthandel. Jeg har for eksempel aldri truffet noen som har bygget opp en lønnsom nettbutikk, og samtidig har kunnet sløse med bedriftens penger. 

– Jeg drives jeg av min egen prestasjonsangst. Jeg er alltid redd for å tape, sier Peter Rosvall.

Det blir sjelden en suksess uten sammensveisede team. Hvordan er du som leder?

– Netthandel er noe som ofte appellerer til unge mennesker, som både er nysgjerrige og sultne, og det er naturligvis veldig takknemlig. Forhåpentlig kan jeg inspirere dem ved at jeg jobber hardt, er tilstedeværende og sånne ting ...

Å bygge opp virksomheter er krevende. Har du noen ganger tenkt på å gi opp?

– Det har vært tider da det har vært veldig tøft, for eksempel da jeg selv var kraftig belånt og alt var usikkert. De første årene kunne være slitsomme siden vi trengte finansiering til forskjellige satsinger, og det ikke fantes likvide midler i selskapet. Da hadde ett eneste feiltrinn kunnet velte alt.  

– Nå når vi er børsnoterte, er det en helt annen tilværelse; det finnes ressurser, policys og rutiner. Vi tar ingen store risikoer, men vi har råd til å mislykkes iblant. Det påvirker ikke totalen.

Peter Rosvall eier 1,9 prosent av aksjekapitalen i Bygghemma Group, og har ingen som helst planer om å selge. At fremtidsvisjonen ikke handler om en Ferrari eller en strandvilla på Bahamas er tydelig:

– Jeg stiller veldig lave krav til materielle goder, og jeg lever som jeg gjorde for ti år siden. Pengene mine er bundet i Bygghemma-aksjer, og jeg har måttet ta opp lån for å kjøpe aksjer når andre har solgt seg ut. Hvis jeg har unnet meg noe, så er det den luksusen å ikke lenger behøve å engste meg for privatøkonomien. Det har vært tøft i perioder, men nå jobber jeg åtte timer på kontoret før jeg går hjem, og det er først når sønnen min har sovnet at jeg kobler meg på igjen.

Tekst: Ulrika Norberg  Foto: Peter Westrup

Publisert 29.01.2020