Innovasjon

Nå letter elflyet

Rekordstor interesse for elflyet, som skal være i luften senest i 2026.

Om fem år skal et svensk elfly trafikkere luftrommet i Norden. Det 19-seter store flyet ES-19 utvikles akkurat nå av Gøteborg-baserte Heart Aerospace.

Bedriften ble etablert av flyingeniøren Anders Forslund i 2018 – med mål om å revolusjonere kortdistanseflyvningene. Arbeidet går raskt fremover: På kun to år har bedriften gått fra to til førti ansatte. Og om ytterligere to år er det tid for den første prøveflyvningen. 

ES-19 drives utelukkende av batterier og en elektrisk motor. Det gjør ikke bare flyet klimavennlig – det skal også være billigere å bygge enn fossildrevne fly.

ES-19 Heart Aerospace

85 procent av alla flygavgångar och 45 procent av allt utsläpp från flyget härrör från kortdistansflygningar. 85 prosent av alle flyavganger og 45 prosent av alle utslipp fra luftfart kommer fra kortdistanseflyvninger. Så her kan ES-19 bli et interessant, kommersielt alternativ.

– En elmotor er mindre kompleks enn en jetmotor, noe som innebærer at vi kan få ned kostnader og utslipp, sier Anders Forslund.

Den store interessen for prosjektet har gjort Anders Forslund til en av de mest omtalte entreprenørene i Norden akkurat nå.

Anders_Forslund_Heart_Aerospace_1-819x1024

Anders Forslund, grunnlegger og administrerende direktør i Heart Aerospace.

For to år siden deltok han i den amerikanske startakseleratoren Y Combinator, og i sommer hentet han inn 300 millioner kroner fra en gruppe investorer bestående av Breakthrough Energy Ventures, United Airlines Ventures och Mesa Air Group. Som en del av avtalen inngår en bestilling på 200 elfly med opsjon om ytterligere 100.

Y Combinator har sitt utspring på Harvard, Massachusetts, og er et samarbeid mellom investorer og bedrifter som trenger en innledende finansiering, en såkalt ’seed funding’.   

– Jeg kan ikke forestille meg en sterkere koalisjon med partnere ... Vi har BEV – verdens mest innflytelsesrike klimafond, vi har United – ett av verdens største flyselskaper, som er klar for å blir verdensledende når det gjelder å befri flyet fra karbondioksid, og vi har Mesa – den største operatøren av 19-seters fly. Denne kombinasjonene av kommersiell livskraft sammen med en langsiktig klimainvesteringsfilosofi er akkurat det vi trenger for å kunne gjøre kommersielle elektriske flyreiser til virkelighet.

Tekst: Tommy Jeppsson Bilder: Heart Aerospace

Publisert 01.09.2021