Økonomi

Milliardærenes første jobb

Petter Stordalen. Foto: Andreas von Gegerfelt

Finnes det en fellesnevner for de aller rikeste mangemillionærene og milliardærene som befolker jorden? Ja, det gjør det, mener den tyske sosiologen, historikeren og doktoren Rainer Zitelmann: En stor del av dem har en fortid som selger.

Zitelmann har nylig publisert boka The Wealth Elite, som er basert på intervjuer med 45 svært rike mennesker som enten har skapt formuen selv eller videreutviklet en arv de har fått. To tredjedeler av disse sier at erfaringen som selger har hatt en avgjørende betydning for deres posisjon i finansverdenens elite. Intervjuobjektene nevner blant annet at selgertalentet de tilegnet seg i sin første jobb, alltid har vært nyttig i næringslivet. Tidligere erfaringer med å håndtere et «nei», og en visshet om at grundig kunnskap om et tema og sosiale egenskaper er avgjørende for å få i land en avtale, formet dem og lærte dem å tenke som gründere, sier Zitelmann. 

– Hittil har forskere enten undervurdert eller fullstendig ignorert den avgjørende rollen som salgskunnskap spiller for personer som bygger enorme verdier, sier han til økonominettstedet Marketwatch. 

De som er intervjuet i boka hans, har solgt det meste – fra smykker og sminke til forsikringer, brukte bilradioer og felger.

En velkjent gründer som startet sin karriere på en liknende måte, er amerikaneren Mark Cuban, som eier basketligaen NBA, basketlaget Dallas Mavericks og flere medieselskaper.

– Da jeg var tolv år gammel, gikk jeg fra dør til dør og solgte søppelsekker, for faren min sa at det var den eneste måten jeg kunne få nye basketsko på, forteller han, ifølge TV-kanalen CNBC. 

Også Howard Schultz, som har bygd opp kafékjeden Starbucks, var en stjerneselger før han bega seg inn i kaffeverdenen. Han var hos Xerox, som produserer skrivere og kopimaskiner. Og gründeren Nick Woodman, som startet GoPro som blant annet lager action-kameraer for eventyrere, startet med å selge halskjeder i California, kjeder som han og kona kjøpte inn på Bali. 

Trenden går også igjen hos USAs artistelite, forteller Marketwatch. For eksempel har rapperen Kanye West vært selger hos klesgiganten Gap, og skuespillerne Johnny Depp og Jennifer Aniston har begge arbeidet som telefonselgere. 

Et godt nordisk eksempel er naturligvis Petter Stordalen, som forteller at han solgte jordbær om sommeren da han var ung. I en stille periode fikk han et råd fra faren sin, som han ofte kommer tilbake til: ”Kanskje du ikke har de beste bæra på torget, men selg de bæra du har, for det er de eneste bæra du kan selge!”

Publisert 29.12.2019