Kultur

Leken fremtid

Legos Julia Goldin har blitt utnevnt til verdens 13. mest innflytelsesrike markedssjef. Nå vil hun fortsette med å inspirere barn til bedre læring.

Julia Goldin, Lego
Julia Goldin. Foto: ©2021 LEGO Koncernen. Legobitar: Shutterstock

Siden Julia Goldin i 2015 forlot den amerikanske kosmetikkgiganten Revlon og begynte som ny markedssjef hos den danske leketøysprodusenten Lego, har hun hatt stort fokus på sosial bærekraft.

– Vi lever i en verden der majoriteten av forbrukerne forventer seg og ønsker at varemerker skal spille en aktiv rolle i samfunnet, og ta ansvar for spørsmål som bærekraft og mangfold. Lego gjør dette, og det er jeg veldig stolt av.

Satsingene har ikke gått upåaktet hen, og Julia er i flere tilfeller blitt løftet frem som en av verdens mest innovative markedssjefer. Nylig kåret det amerikanske business-magasinet Forbes henne til verdens 13. mest innflytelsesrike markedssjef.  

Julia Goldin er født i Russland, men har nå amerikansk pass. Hennes fullstendige tittel hos Lego er chief product and marketing officer. I den rollen er hun ansvarlig for å lede og skape Lego-opplevelser som ”sprer glede og utdanner barn”. Sammen med teamet sitt utvikler hun produktporteføljen og loser med varsom hånd varemerket inn i en leken fremtid. Julia legger vekt på at Lego har en viktig rolle i verden når det gjelder barns lek og læring, og for å bygge opp kompetanser som ikke nødvendigvis læres i den klassiske undervisningen.

Julia Goldin, Lego
Julia Goldin. Foto: ©2021 LEGO Koncernen. Legobitar: Shutterstock.

– Det handler for eksempel om kreativitet, kritisk tenkning, kommunikasjon, problemløsning og samarbeid. Barn i dag engasjerer seg mye mer innen områder som klima, sosiale ulikheter og mangfold enn tidligere generasjoner har gjort. Og mange av dem kommer, når de blir voksne, til å sitte og jobbe med ting som ikke engang finnes i dag, sier Julia Goldin. 

Akkurat Julia Goldins fokus på å hjelpe barn til å uttrykke seg og bygge selvtillit, er noe av det Forbes argumenterte med i motiveringen til listeplasseringen hennes. Partnerskapet med Universal Music Group, som ble etablert i januar i år, har vært en stor suksess for Julia og Lego. Målet med samarbeidet er å hjelpe barn med å uttrykke kreativitet gjennom en ny app. Hun står også bak kampanjen Rebuild The World, som oppmuntrer barns kreative evner og #SaferInternetDay, hvis mål er å lære barn å være miljøvennlige.    

Nylig besluttet også Lego at de skal jobbe for å fjerne kjønnsstereotypier fra sine leker. Dette skjedde etter at de deltok i en global undersøkelse, som fastslår at spill og leker kan bidra til å sementere holdninger, og faktisk til og med påvirke fremtidige karrierevalg.

– Derfor er det ekstra viktig for oss at Lego på alle nivåer viser at vi er et inkluderende selskap i takt med tiden. 

Publisert 28.10.2021