Økonomi

Kraftig økning i svindel­forsøk

Svindel er et økende problem, og Nordea er kontinuerlig på saken for å sikre våre kunder. Svindlerne er profesjonelle og benytter seg av stadig nye teknikker. Økokrim melder om en økning i investeringssvindel, og i tillegg er det særlig nye former for phishing som bekymrer.

en person overlater penger til en annen person
Vær kritisk til gode tilbud. Hvis noe virker for godt til å være sant, er det ofte det.

– Phishing er en form for sosial manipulering hvor angriperen forsøker å lure deg til å utføre en handling eller oppgi sensitiv informasjon. De siste månedene har vi sett en økning av kunder som mottar falske e-poster og SMSer i Nordea sitt navn, og som opplever å bli kontaktet, sier Ida Marie Edholm som jobber i Nordeas svindelavdeling.

De forteller en oppdiktet historie om at noe er skjedd på kontoen eller kortet ditt. I motsetning til banken så ber svindlerne deg om å oppgi kortinformasjonen din, koden til bankIDen eller bekrefte med bankID på mobil for å fikse problemet. På denne måten fisker svindlerne etter informasjonen de trenger for å logge seg inn i nettbanken, eller misbruke kortet.

Nordea jobber på flere fronter for å beskytte kundene våre mot svindel. Vi har robuste identifiseringsløsninger, og ulike systemer for monitorering og deteksjon.

Marie Edholm, svindelekspert i Nordea.
«Svindlerne er profesjonelle og benytter seg av stadig nye teknikker,» sier Ida Marie Edholm, svindelekspert i Nordea.

– Vi har også et godt samarbeid med politiet og andre banker, både når det kommer til å forsøke å stoppe betalinger og å dele informasjon og etterretning. I tillegg jobber vi mye med bevisstgjøring og å informere kunder om hva vi ser av svindel nå. Fordi svindlerne bruker sosial manipulering til å lure oss vet vi at informasjon og råd for å avdekke svindelforsøk er et særlig viktig tiltak for å forhindre at kundene våre blir utsatt for svindel, sier Edholm. 

Bli med på webinar om svindel

Stadig flere blir utsatt for svindelforsøk, og svindlerne har blitt flinkere til å forfalske nettsider og få henvendelser til å virke ekte. I dette webinaret skal vi snakke om hva vi i Nordea ser av svindel nå og hvordan Nordea jobber for å forhindre svindel. Du får se eksempler på forskjellige varianter av phishing, og får tips til hvordan du kan avsløre svindelforsøk.

Klikk på linken for å melde deg på webinar

en person som ser på mobiltelefonen sin
Phishing er en form for sosial manipulering hvor angriperen forsøker å lure deg til å utføre en handling eller oppgi sensitiv informasjon.

Mange tips på Nordea.no

nordea.no har vi «Fem enkle råd for å unngå å bli svindlet»

  • Ikke gi fra deg personlig informasjon som personnummer, kontonummer, BankID koder eller kortinformasjon til andre, selv ikke banken din eller politiet. 
  • Dersom du blir bedt om å oppgi personlig informasjon via en lenke i e-post, SMS eller over telefon kan du regne med at det er svindel. Hvis du er i tvil, dobbeltsjekk avsenderen og gå i stedet direkte til kilden. 
  • Vær kritisk til gode tilbud. Hvis noe virker for godt til å være sant, er det ofte det.
  • Undersøk nettsiden nøye før du handler på nett.  
  • Ikke installer apper via lenker på SMS. Søk opp appene direkte fra kjente tilbydere.

Publisert 01.06.2022