Økonomi

Klokkesamling – en trend i tiden

Om man ser forbi de store produsentene, finnes det et oppkomme av små og uavhengige produsenter hvis klokker er blitt hete samleobjekter. Tikk takk.

Philippe Dufour
Philippe Dufour

De siste årene har kunstmarkedet fullstendig eksplodert – med stadig høyere priser og verdivurderinger, noe som igjen har snudd opp ned på alle forestilinger om verdier i bransjen.

Men det er ikke bare kunst som tiltrekker seg samlernes interesse. Klokker er også blitt mer og mer populære. Det har riktignok lenge vært utbredt å samle på vintage-klokker, og ofte fra produsenter som Patek Philippe og Rolex, men nå er det også en raskt økende etterspørsel etter frittstående produsenter.

F.P Journe

F.P Journe

Fantastiske urmakere har via selvtitulerte varemerker som F.P Journe, Philippe Dufour og Laurent Ferrier, tatt større markedsandeler – og urene er i flere tilfeller blitt omsatt for millionbeløp når entusiaster og samlere har lett etter alternativer til de ledende varemerkene. Opplagene er små og eksklusive, og kan variere fra et titalls klokker per år til noen tusen – for å sammenligne med for eksempel Rolex, som årlig produserer nærmere en million ur.  

Og der et sted befinner essensen i den nye trenden med mindre aktører seg: Dette er ikke klokker man ser på annethvert håndledd i underholdningsindustrien eller i proff-fotballen. Mange anser nettopp det for å være en altfor kunstig kontekst ... I stedet fokuseres det på håndverket og på det unike ved å ha noe helt spesielt.   

Men det handler ikke utelukkende om klokker i premiumsegmentet. Ett eksempel på hvordan fenomenet har funnet veien ned på et mikronivå, er det franske varemerket Baltic, som nylig lanserte klokken MR01 til den mildest talt konkurransedyktige prisen på 650 dollar. Responsen var overveldende, og i løpet av en ukes tid kunne man se urene bli tilbudt på annenhåndsmarkedet til priser opp imot 2000 dollar.

Baltic

Baltic

I en helt annen prisklasse er Laurent Ferrier, en urmaker som etter 30 år hos Patek Philippe valgte å starte sitt eget varemerke med en kompromissløs kvalitet og en produksjon på cirka 150 klokker i året. Dette merket appellerer snarere til kunder som elsker godt håndverk, enn til dem som ønsker seg en umiddelbar gjenkjennelse ute på byen.

En annen er Philippe Dufour. Denne mannen startet sin karriere hos Jaeger-LeCoultre, for så å presentere sine første klokker under eget varemerke i 1992. Dufours kreasjoner er 100 prosent håndlaget av gründeren selv, som ifølge mange betraktes som den fremste nålevende urmakeren i verden. I løpet av 2020 ble en spesialutgave av hans signaturmodell Simplicity, som da feiret 20-årsjubileum, solgt for 1,5 millioner dollar på Phillips klokkeauksjon i Genève.

Akkurat som med de fleste samleobjekter, svinger også klokketrender; der spesifike modeller, merker eller størrelser varierer over tid. Kun fremtiden vil vise om interessen for disse frittstående aktørene kommer til å forsette å øke, men helt sikkert er det at klokker i dag er like mye en investeringsform som en genuin interesse. 

Laurent Ferrier
Laurent Ferrier

5 klokkemakere å følge med på

Philippe Dufour – Er antagelig i dag verdens fremste urmaker, og står bak modeller som Simplicity og Duality, som de siste årene begge er blitt solgt for over 1 million dollar på aksjon.

Laurent Ferrier – Urmakeren som etter sin tid hos Patek Philippe i 2009 grunnla sitt eget varemerke ved samme navn. Som en kuriositet kan det nevnes at at han havnet på en tredjeplass i den presisjefylte motorsportkonkurransen Le Mans i 1979, én plassering bak ingen ringere enn Paul Newman.

Baltic – Det franske klokkemerket Baltic fokuserer på rimeligere klokker i innstegssegmentet, med en estetikk inspirert av 1960-tallets sportsur og 1940-tallets dressklokker. Nylig fikk de mye oppmerksomhet for sin deltagelse i veldedighetsauksjonen Only Watch, der de auksjonerte bort en unik klokke. Inntektene gikk til forskningen rundt Duchennes muskeldystrofi (DMD).   

Richard Mille – Mannen som beskrev sitt varemerke som ”Formula One of Watches”, kan knapt lenger klassifiseres som en hemmelighet. Nå for tiden bæres klokkene hans av noen av verdens mest kjente idrettsmenn og artister, som Rafael Nadal og Jay Z.    

F.P Journe – Franskmannen Francois Paul Journe er den eneste trefoldige vinneren av den prestisjefylte prisen Aiguille d'Or. Han lanserte sitt eget varemerke i 1999. Blant de mest verdsatte modellene finner vi Chronomètre Blue og Chronomètre à Résonance.

Tekst: Andreas Weinås

Publisert 03.01.2022