Kultur

Jeff Bezos sine 5 beste krisetips

Bilde: Shutterstock

For ikke så mange år siden var Amazon utelukkende en digital bokhandel. I dag kan man kjøpe så godt som det meste fra nettbutikken, som under våren og sommerens koronapandemi har fått uventet medvind. Så er også «external trends» ett av Amazon-grunleggeren Jeff Bezos’ favorittemner; hvordan man tilpasser seg nye forutsetninger – selv om det dreier seg om en global krise. Her er hans fem viktigste lærdommer for konstant fremgang:

1. Tenk alltid «dag 1»!

Det som funket i går, funker ikke alltid i morgen. For Bezos er hver dag den første. «Dag 2 er stillestående. Fulgt av irrelevans. Fulgt av en smertefull nedgang. Fulgt av døden. Og det er derfor det alltid er dag 1.»

Identifiser problemene som krisen medfører, sett sammen en liste med nøkkelsaker, og la en ekspertgruppe finne svarene.

2. Tempo, tempo, tempo

Om bedriften har eksistert i lengre tid, har visse prosesser og rutiner utspilt sin rolle. Da er det ikke tiden for å være nostalgisk. For å kunne kapitalisere på de nye behovene som har oppstått når kunden har endret livsstil under for eksempel en pandemi, kreves det evne til å øke utviklingstakten.

3. Omfavne omstendighetene

Ifølge Bezos er ledernes viktigste oppgave å forvandle ytre omstendigheter til medvind for bedriften. Covid-19 er nettopp en slik ytre omstendighet. Hva er det som er mest i fokus for dine kunder akkurat nå?

4. Tvil ikke – fatt beslutninger!

En erfaren leders viktigste oppgaven er beslutningene. Bezos oppfordrer ledere til å bestemme seg raskt. Oftest kan det gjøres ut ifra 70 prosent av den informasjonen man trenger. Det er nok til å kunne iverksette beslutningene og å ta lærdom av kundenes reaksjoner. Under en pandemi finnes ingen åpenbare svar, så ta utgangspunkt i kunnskapen din om kundenes behov. Prøv de øverste ideene på listen, få feedback, bygg videre på det som fungerer og reparer det som ikke gjør det.

5. Kunden er konstant misfornøyd ...

Og glem ikke, uansett hvor flink du er: «Kundene er bestandig fantastisk misfornøyde ... Og alltid på jakt etter noe bedre ... Det viktige er å være tålmodig og prøve igjen, akseptere feilsteget, så frø og verne om skuddene, og doble innsatsen når kunden endelig er fornøyd.» Amazons håndtering av kundene under koronapandemien er et skoleeksempel på dette. 

Publisert 26.10.2020