Økonomi

Hoppet av Apple – og gikk glipp av 2000 milliarder

Det sies at man ikke skal angre på det ugjorte, men en del beslutninger vi tar i livet er nok litt hardere å svelge enn andre.

Som trommisen som takket nei til Beatles, eller forlagssjefen som avslo å utgi bøkene til forfatteren Astrid Lindgren.

Men ingen kommer i nærheten, om vi snakker i økonomiske termer, av amerikaneren Ronald G. Waynes karrierevalg.

I 1976 ble Apple grunnlagt av Steve Jobs, Steve Wozniak og Ronald G. Wayne. Sistnevnte fikk ti prosent av selskapet. 

Etter å ha gått noen runder med seg selv, syntes Ronald at ti prosent av selskapet var en altfor stor risiko, og han strøk navnet sitt på kontrakten 12 dager etter at selskapet var meldt inn til det amerikanske foretaksregisteret. I 2020 ville hans andel ha vært verd 2000 milliarder.

Ronald G. Wayne er i dag 86 år gammel, og kan se tilbake på en karriere som it-entreprenør, poet, forfatter og historiker. Han har aldri tjent noen større summer, og kommer alltid til å være mest berømt for å ha hoppet av verdens mest fremgangsrike bedrift.

– Jeg har aldri vært rik, men jeg har heller aldri vært sulten, sier Ronald G. Wayne i et TV-intervju fra 2015. – Og, nei, før dere spør ... Jeg har aldri angret på at jeg strøk ut navnet mitt på kontrakten. Riktignok var jeg den eneste som hadde penger å tape – Jobs og Wozniak var i 20-årsalderen og jeg var 40 pluss. De eide ingenting, mens jeg hadde hus og lån. Men først og fremst handlet det om at jeg ikke ønsket å havne i skyggen av dem, og sitte og flytte på papirer på et bortgjemt kontor de neste 20 årene.

Man kan si hva man vil, men i etterpåklokskapens lys ville dette ha vært ekstremt godt betalte år.

Publisert 28.05.2021