Økonomi

Har du spørsmål om aksjer?

Selv den som ikke har sin egen aksjemegler, kan iblant ha behov for informasjon og svar på spørsmål vedrørende aksjer og andre børsnoterte verdipapirer. Aksjedesken kan bistå med dette. Vi har møtt Mats Mowé, som jobber som investeringsspesialist i Nordea.

Mats Mowé, investeringsspesialist i Nordea.

Hva er aksjedesken?

Aksjedeskens grunnidé er å være en kunnskapsrik samtalepartner rundt alle aksjerelaterte spørsmål og produkter. Det er mest fokus på børsnoterte aksjer og aksjehandel på nett, men det kan like gjerne handle om tegningsretter, sertifikater, unoterte aksjer og børsnoterte fond. Vi kan hjelpe Private Banking-kunder med å plassere ordre i markeder i mer enn 30 forskjellige land.  

Hvilke type spørsmål kan dere være behjelpelige med å svare på?

Bortsett fra den rene handelen, svarer vi på spørsmål som kan gjelde emisjoner, børsnoteringer og utbytte. Selskapets rapporteringsperioder er en intensiv tid da mange kunder tar kontakt for å få informasjon. Vi deler også den daglige nyhetsstrømmen og siste nytt fra analyseavdelingen vår. I tillegg bruker vi mye tid på å coache våre kunder i bruken av våre online-trading løsninger.

Hvem er det som pleier å ringe dere? Er det kun nybegynnere eller også aksjeproffer?

Vi har en bred kundebase med en variert grad av kunnskap, og det er en viktig grunn til at vi synes det er så morsomt å dra på jobb. Alt fra nybegynneren, som vil sette opp en konto og kjøpe sin første aksje, til daytraderen med lang erfaring i markedet. Dette stiller høye krav til Aksjedesken om fleksibilitet og til at vi stadig øker vår egen kunnskap.   

Kan jeg få råd om hvilke aksjer jeg burde kjøpe 

Vi driver ikke med rådgivning på aksjer, men informerer våre kunder om Nordea sitt syn på de aksjene vi har analysedekning på.

Jeg har en stor aksjepost i et lite selskap som ikke har så stor omsetning. Kan dere hjelpe meg med å selge aksjene?

Dette er en god anledning til å kontakte Aksjedesken. Store poster i ett verdipapir der omsetningen er lav, må håndteres med forsiktighet og stor omtanke. I tillegg er det viktig med bred kunnskap om markedet. Kontakt oss, så hjelper vi deg.

Hvordan handler jeg utenlandske aksjer?

Man kan selv legge inn ordre i Norge, Sverige Danmark og Finland via vår netthandelsløsning. Ønsker man å handle utenfor de nordiske børsene er det bare å ta kontakt med oss så legger vi inn ordren for kunden. Vi ser en økende interesse blant kundene våre for å spre risiko, og man blir mer og mer global i handelen.

Er det dyrt å handle aksjer på nett i Nordea?

Når man handler aksjer betaler man kurtasje, som er et gebyr per gjennomførte transaksjon. Dette har generelt blitt veldig billig de siste årene og i Nordea har vi blant markedets absolutt laveste kostnader når det kommer til elektronisk aksjehandel.

Klikk på linken for å se våre priser.

Er det mulig å belåne mine aksjer?

Kunder i Private Banking kan søke om Aksjehandelskreditt, hvor en person eller et selskap får en kredittramme mot pant i børsnoterte aksjer. Belåning av aksjer gir en mulighet for høyere avkastning, men innebærer samtidig en betydelig økt risiko. Dersom Aksjehandelskreditt er interessant kan våre kunder ta kontakt med oss, eventuelt med sin rådgiver i Private Banking.

Klikk på linken for å se mer informasjon om aksjehandelskreditt.

Når er Aksjedesken åpen, og hvordan får man kontakt med dere?

Vi åpner klokken 8.30 og er på plass til Oslo Børs stenger klokken 16.25. Vi har en direkte telefonlinje inn til oss, slik at man raskt kan komme i kontakt om det er noe man lurer på: 22 48 51 50.

Velkommen til å kontakte oss!

Publisert 25.02.2020