Personlig

Gigantens fall

Historien om Renault-Nissan-sjefen Carlos Ghosns vekst og fall er så dramatisk at den kunne vært hentet fra en krimroman. Netflix er allerede på banen – og i høst kommer dokumentaren.

Carlos Ghosn
Carlos Ghosn er den tidligere konsernsjefen i Nissan-Renault som ble arrestert i Japan og flyktet til Libanon på dramatisk vis. Foto: TT/REUTERS/Philippe Wojazer/File Photo

Det er antagelig få som har gått glipp av overskriftene: Krøket ned i en transportkasse for musikkinstrumenter, rømte den omtalte bilmagnaten Japan og den etterforskningen som ventet ham der. I dag, drøyt to år senere, lever Carlos Ghosn i eksil i Libanon med en internasjonal etterlysning på nakken.

Men det er lite sannsynlig at han blir utlevert.

Det libanesiske rettsvesenet, ledet av statsadvokat Ghassan Oueidat, mener at eventuelle anklager mot Ghosn kan utredes i hjemlandet hans, skriver nyhetssiden Arab News.

Ghosn selv, som bor i en enorm rosa villa i Beirut sammen med kona Carole, ser ut til å ha begynt å bli lei av å leve på flukt. Det er en stund siden han var på toppen i næringslivet, og han befinner seg langt fra den omtalte slottsfesten i Versailles han arrangerte for noen år siden.

– Jeg har ingen frihet, sa han nylig og med en klagende undertone til TV-kanalen CNN.

Hvordan havnet han så egentlig i eksil i Beirut? Og hvem er han, denne mannen som lenge gikk under tilnavnet bilindustriens rockestjerne?

Her er en rask guide til Carlos Ghosn:

Carlos Ghosn på pressekonferanse
Foto: TT/AP Photo/Eugene Hoshiko

Veien til makten

Carlos Ghosn kommer fra en velstående kristen familie som emigrerte fra Libanon til Sør-Amerika. Han tilbrakte sine første år i Brasil. Deretter utdannet han seg i Beirut og Paris, og tok en dobbel grad ved École Polytechnique og École des Mines før han startet en lederkarriere hos dekkprodusenten Michelin. Som leder for den søramerikanske virksomheten blir han raskt kjent som en aktiv og kreativ problemløser. Suksessen vekker oppsikt i Frankrike, der Louis Schweitzer, administrerende direktør i Renault og den som forhandler med P G Gyllenhammar om en fusjon med Volvo i 1994, rekrutterer ham. Ghosn blir viseadministrerende direktør i Renault-gruppen med ansvar for personbiler. Den franske bilprodusenten er privatisert og børsnotert, men den avgjørende makten ligger fortsatt hos den franske staten, og næringslivet går dårlig.

Carlos Ghosn
Foto: TT/The New York Times/Diego Ibarra Sanchez

Tiden på Renault

Når Carlos Ghosn overtar spakene hos Renault, er det med et klart oppdrag: Å unngå konkurs og gjøre personbilproduksjon lønnsom. Han lanserer raskt et aggressivt omstruktureringsprogram. Flere fabrikker legges ned, titusenvis av ansatte må slutte og organisasjonen redesignes fundamentalt. «Le Cost Killer» effektiviserer produksjonen, sentraliserer utviklingen av nye modeller og standardiserer innkjøp. Ghosns tøffe reformpakke bærer frukter, og etter tre år med sparing og effektivisering har Renault snudd tap til overskudd. Goshn – som har fransk, libanesisk og brasiliansk statsborgerskap – er nå i ferd med å bli et internasjonalt navn, og bildet hans pryder forsidene til Wall Street Journal, Financial Times og Forbes. Han blir tilbudt jobben som konsernsjef i Ford, men det blir ingenting av siden Ghosn i prinsippet krever at han får autokratisk makt over ledelsen og styret.

Til Nissan

En av hjørnesteinene i Ghosns strategi er at Renault må vokse og bygge internasjonale allianser. Først da har de råd til de enorme kostnadene som utviklingen av nye bilmodeller medfører, og til å ta opp kampen med Toyota, Volkswagen og General Motors. I 1997 inngikk Renault et strategisk samarbeid med det hardt pressede japanske selskapet Nissan, og året etter kjøpte franskmennene seg inn i selskapet. Ghosn gjør også sterk fremgang i Nissan med masseoppsigelser, selskapsoppdelinger og raserte hierarkier. Han avskaffer blant annet det japanske forretningskonseptet keiretsu, som har gjort selskaper som Toyota, Mitsubishi og Hitatchi til enorme konglomerater med kontroll over hele produksjonskjeder. «The Keiretsu Killer», bryter opp og selger de delene av Nissan som han ikke synes passer inn. I stedet setter han i gang en massiv satsing på el-biler. Renault-Nissan skal bli verdens største masseprodusent av batteridrevne el-biler. Strategien lykkes takket være tøffe besparinger og store nyemisjoner, som i hovedsak er garantert av Renault og indirekte den franske staten.

Carlos Ghosn presenterer Nissan Leaf
Carlos Ghosn er kjent for de harde klypene sine – men også for at han har lyktes med å snu konkursrammede selskaper til en suksess. Foto: TT/AFP/Yoshikazu TSUNO

Konflikten

I 2010 lanseres Nissan Leaf, som raskt blir verdens mest solgte el-bil. Men Ghosn og Renault-folkets redningsaksjon av Nissan har ikke foregått uten friksjon. Franskmennenes økende innflytelse går på bekostning av japanske interesser. I november 2018, et år før Carlos Ghosn blir arrestert av den japanske distriktsadvokaten, kontrollerer Renault 43 prosent av kapitalen og mer enn 50 prosent av stemmene, mens Nissans andel er utvannet til 15 prosent. I den japanske debatten hevder nå stadig sterkere røster at landets nest største kjøretøyprodusent er blitt kapret av franskmennene. Og personen som har fått det til er den mektige Carlos Ghosn, som kritikere mener ikke er Nissans redningsmann i det hele tatt, men den franske statens løpegutt.

Carlos Ghosn arrestert av politiet
Foto: TT/AFP/Behrouz MEHRI

Den tidlige arrestasjonen

19. november 2018, klokken 05.30 om morgenen, ble Carlos Ghosn arrestert da han gikk av Nissan-Renault-flyet i Tokyo. Han blir kort tid etter pågrepet, mistenkt for underslag, bedrageri og grov utroskap mot myndighetene – blant annet er han tiltalt for bedrageri og økonomiske uregelmessigheter. I hundre dager sitter han innesperret i det beryktede Kosuge-fengselet, der han blir presset av påtalemyndighetene. Til slutt blir han løslatt mot kausjon og havner i husarrest. Anklagene hagler, både i Japan og fra andre land. Ghosn selv hevder at han ble utsatt for en konspirasjon, orkestrert av konservative og nasjonalistiske krefter i Japan, som ikke tålte styresettet til en ikke-japaner. Sant eller ei, Ghosns synlige tilstedeværelse og ekstravagante liv med prangende fester, luksuriøse overnattingssteder i Rio de Janeiro, Beirut, Paris og Amsterdam har irritert mange japanere – både i og utenfor Nissan.

Fly forkledd

Å bli arrestert og varetektsfengslet er i prinsippet synonymt med å bli dømt i Japan. 99,4 prosent av alle som tiltales i en offentlig domstol, blir dømt for forbrytelser. Ghosn vet dette og gir derfor familien og forretningsbekjente i oppgave å planlegge en flukt ut av Japan. De ansetter to tidligere soldater fra US Special Forces Green Berets for å lede operasjonen. I forkledning blir han smuglet inn i flere forskjellige kjøretøy, og klarer å komme seg til flyplassen i Osaka, der han kryper inn i en stor transportkasse beregnet på musikkinstrumenter som er lastet på et fly som skal frakte en haug med musikere fra en rockefestival. 30. desember 2019 går han ned trappene på Beirut lufthavn og blir møtt av den libanesiske presidenten Michel Aoun.

Carlos Ghosn
Foto: TT/AFP/Kazuhiro NOGI

– Det eneste jeg tenkte på var frihet, sa han til Dagens industri om flukten i kassen.

Livet i eksil

I dag bor Carlos Ghosn i Beirut sammen med sin kone Carole (det var til hennes 50-årsfest han leide en del av slottet i Versailles). I fjor ga paret ut boken Sammen for alltid (Ensemble, toujours) om tiden etter pågripelsen.

Carlos Ghosn med sin kone Carole
Ekstravagant livsstil. Da kona til Carlos Ghosn fylte 50 år, leide han en del av Versailles til bursdagsfesten. Foto: TT/REUTERS/Jean-Paul Pelissier

Japanske myndigheter har i to år presset på for at den tidligere bedriftslederen skal utleveres og stilles for retten, men Libanon nekter – og viser til at de ikke har noen utleveringsavtale med Japan. Ghosn, som nå stadig omgir seg med sikkerhetsvakter, driver også en offentlig kampanje for å hevde sin uskyld. Dette gjøres blant annet gjennom bøker, filmer og sivile søksmål. Ifølge ham er alle utbetalinger og fordeler godkjent av Renault-Nissans styre. Til Dagens industri sier Carlos Ghosn at Libanon er landet han ville valgt hvis han ble sittende sitte fast et sted – men at han ikke liker å sitte fast. Derfor kjemper han for å bli kvitt Interpols etterlysning.

Publisert 29.07.2022