Økonomi

Forandre – eller gå under!

Den legendariske amerikanske industrimannen Jack Welch skal ha sagt: ”Gjør en forandring – før du blir tvunget til å gjøre det.” 

I en tid da den digitale utviklingen går i en rasende fart, er dette en påstand som er mer aktuell enn noensinne – ikke minst i næringslivet. Men hvilke selskaper er egentlig best på forandring? Hvilke har, mot alle odds, klart å oppdatere både forretningsplanen og tilbudet sitt? 

Hvert år rangerer det amerikanske strategi- og analysebyrået Innosight de mest vellykkede endringsreisene, altså selskaper som har klart å omstille seg og tilpasse seg en ny virkelighet.

Tre mål for endringer

Selskapene på The Transformation 20-listen måles og evalueres basert på følgende parametere:

1. Ny vekst

Hvor dyktig har selskapet vært til å skape nye produkter og tjenester, nye markeder og nye forretningsmodeller?

2. Omposisjonering av kjernevirksomheten

Hvor effektivt har selskapet tilpasset sin tradisjonelle kjernevirksomhet til endringer eller forstyrrelser i markedene sine?

3. Økonomi

Har selskapet hatt solide økonomiske resultater, eller har det vridd virksomheten fra tap og er nå tilbake på riktig spor?

På listen The Transformation 20, som for øvrig toppes av Netflix, finner vi i år to nordiske selskaper, og danske Ørsted er på syvendeplass.

Ørsted, som tidligere het Dong Energy, er et strålende eksempel på å utvikle seg med tiden. Da prisen på naturgass falt med 30 prosent i 2012, havnet det statseide olje- og gasselskapet Dong Energy i en alvorlig økonomisk krise. 

Det som skjedde i etterkant av dette, er en av de største suksesshistoriene i dansk industri.

Henrik Poulsen, tidligere sjef hos Lego, startet som administrerende direktør, men istedenfor å lage nye hull i beltet og hengi seg til klassisk krisehåndtering – personalkutt i påvente av at prisen skulle stige igjen – bygde han fundamentet for et helt nytt selskap. 

I 2010 brukte 70 prosent av Dong Energys kraftverk kull, gass eller olje.

For to år siden var det omvendt: Da kom mer enn 70 prosent av Ørsteds kraft fra fornybar energi, og det var også da navneendringen ble gjennomført. (Navnet Ørsted er en hyllest til den danske fysikeren og kjemikeren Hans Christian Ørsted, som i 1820 oppdaget forbindelsen mellom elektrisitet og magnetisme.)

Det andre nordiske selskapet på listen er ikke uventet finske Neste, oljeselskapet som produserer fornybar diesel som gir opptil 90 prosent lavere CO2-utslipp enn fossil diesel. Neste, som har fått mye oppmerksomhet for sitt nyskapende arbeid, havnet på tolvteplass. 

Noe nesten alle selskapene på Transformation 20-listen har til felles, er at de ikke bare utvikler nye forretningsideer, men også finner nye formål for virksomheten. 

Ti fantastiske endringsreiser

1. Netflix 
Fra å sende DVD-er i posten til å bli den ledende strømmetjenesten.

2. Adobe 
Best på programvare i skyen.

3. Amazon
Bokhandelen som ble verdens største varehus.

4. Tencent
Videospillprodusenten som i dag leverer alt fra underholdning til skytjenester og økonomiske tjenester.

5. Microsoft
Utviklet seg fra å være et selskap som levde av å selge produkter, til dagens skybaserte plattform.

6. Alibaba
Nettbutikken som har blitt et hurtigvoksende IT-konglomerat av innovative selskaper.

7. Ørsted
Fra olje og gass til fornybare energikilder og verdensleder innen vindkraft (offshore).

8. Intuit
Har flyttet regnskapstjenestene ut på nettet for små og mellomstore bedrifter.

9. Ping An
Startet som forsikringsselskap – og gir i dag medisinske råd på nett og tilbyr økonomiske tjenester.

10. DBS
Fra tradisjonell bank med hovedkontor i Singapore til en global, digital plattform. 

Publisert 09.12.2019