Økonomi

Finfluensere setter avtrykk i finans­verdenen

Ved hjelp av Instagram og TikTok når de et hundretusentalls følgere – og tjener tonnevis med gryn.

Haley Sacks
Haley Sacks

Haley Sacks, eller Mrs. Dow Jones som hun kaller seg på sosiale medier, har over 220 000 følgere på Instagram, og coacher en hel generasjon i grunnleggende finans. Smarte investeringsråd krydres med memes og kjendisfester fra Wall Street. 

Hun forklarer rente på rente-effekten med Billie Eilish’ berømmelse, kaller seg selv for en ”finansiell popstjerne” og overveier i et bitende ironisk Instagram-innlegg å kle seg ut som en bitcoin ...

– Om du forstår den menneskelige relasjonen mellom to kjendiser, da skjønner du et hvilket som helst finansielt konsept, sier Haley Sacks til nyhetskanalen Bloomberg.

30 år gamle Sacks, som har en bakgrunn fra New Yorks TV-verden og er selvlært innen økonomi, driver nettstedet Finance is Cool. Hun havnet nylig på tidsskiftet Forbes liste over entreprenører og kreatører under 40 år som man skal holde øye med, og nå titulerer hun seg som ”finfluenser”.

– Jeg har skapt det jeg selv trengte – det andre trenger. Om du følger meg, liker du popkultur – noe som innebærer at vi snakker samme språk, sier hun.

Haley Sacks
Haley Sacks

En finfluenser er, akkurat som ordet antyder, en person med store skarer med følgere på Instagram og TikTok, og som inspirerer og påvirker – men innen finansverdenen. Finfluensere er et økende globalt fenomen, og blant annet finnes det sterke profiler i Australia (Queenie Tan med over 100 000 følgere på TikTok) og i Mexico (Andres Garza, som har nærmere 1 million følgere på TikTok). Disse unge, digitale makthaverne har raskt gjort seg uunnværlige både for investeringslystne fra den såkalte millenniumsgenerasjonen og for de finans- og konsulentselskapene som vil lokke dem til seg.

Ett slikt selskap er det amerikanske investeringsfirmaet Betterment, som fikk en tilstrømning av et titusentalls nye kunder da den 25 år gamle tiktokeren Austin Hankwitz plutselig nevnte bedriften i et av sine innlegg om hva man skal gjøre for å kunne pensjonere seg som millionær, skriver Bloomberg.  

Austin Hankwitz
Austin Hankwitz

Akkurat som ”vanlige” såkalte influensere kan tjene tonnevis med gryn på samarbeider med for eksempel motemerker og kosmetikkselskaper, kan en finfluenser tjene tilsvarende flere millioner kroner i året ved å anbefale finansielle tjenester og forklare trender eller begreper.

Dette er naturligvis ikke helt ukomplisert ut ifra et etisk perspektiv. Myndighetene i blant annet Spania og på New Zealand har oppfordret unge investorer til å være forsiktige med hvilke råd de hører på. Og i juli forbød TikTok sponsede innlegg om kryptovalutaer.

Men markedet fortsetter å vokse. Hittil i år har innlegg med emneknaggen #StockTok på TikTok blitt sett mer enn utrolige 1,7 milliarder ganger. Og nyhetsbyrået AFP rapporterer at #FinTok-innleggene er blitt vist drøyt 500 millioner ganger.

Publisert 03.01.2022