Kultur

Et enklere og tryggere liv

Digitaliseringen påvirker hele samfunnet – og etter pandemien er dette blitt enda tydeligere. Men den personlige bankkontakten kommer til å overleve, selv om banken i fremtiden stort sett blir digital, mener Chief Private Banker Kjersti Hukkelberg.

Kjersti Hukkelberg, Chief Private Banker hos Nordea Private Banking.
Kjersti Hukkelberg, Chief Private Banker hos Nordea Private Banking.

Den digitale utviklingen har under den snart to år lange pandemien akselerert i racerfart. Vi har i flerfoldige år benyttet oss av arbeidsmetoder som videomøter, trygge måter å jobbe på i skyen og vi har fått tilgang til serveren uansett hvor vi befinner oss; nye, kjappe kommunikasjonskanaler. Dette gikk fra å være noe som gjerne ble betraktet som tungvint, til å bli en selvfølge i løpet av noen få måneder våren 2020. Og digitaliseringen, ja, den fortsetter utrettelig fremover og påvirker våre rutiner og hvilke valg vi tar.

Ta bare en sånn sak som at forekomsten av selvlæring på nettet, ifølge en rapport fra det amerikanske utdanningsbedriften Cornerstone, er seksdoblet.    

– Vi prøver alle å finne vår form i en ny virkelighet, der mange organisasjoner satser på hybridmodeller for arbeidsplassen, og der det fremdeles er usikkert hva som skjer rundt neste sving. Bedrifter må derfor tilby ressurser og innhold som hjelper medarbeiderne med å utvikle sin kompetanse, sier Stefan Robsén, som er nordisk ansvarlig for Cornerstone.

Kjersti Hukkelberg

Kjersti Bergersen Hukkelberg

Tittel: Chief Private Banker, Nordea Private Banking.

Karriere: Kommer fra Bedriftsmarked Storkunder som senior relasjonsansvarlig. Har vært 14 år i Private Banking.

Utdanning: Markedsøkonom fra BI. Autorisert finansiell rådgiver.

Min inspirasjonskilde: «Det er ikke hva du sier, men hva du gjør som betyr noe.»

Mitt skjulte talent: Kan lage en god suppe til enhver anledning.

Under pandemien har de fleste med kontorjobber arbeidet hjemmefra,

og vendt seg til å styre tiden sin selv. Når livet vender tilbake til mer normale tilstander, innføres det hybridmodeller på mange arbeidsplasser – medarbeiderne er på kontoret to–tre dager i uken og jobber hjemmefra resten av tiden.  

Å vende tilbake til hvordan det var før pandemien virker å være usannsynlig. Å kunne velge hvor, når og hvordan man jobber gir så vel mer motiverte som mer effektive medarbeidere. Dette er noe de fleste undersøkelser ser ut til å enes om. Ifølge en rapport fra svenske SIFO, svarte hele 60 prosent at de ønsker å kombinere det å være på arbeidsplassen sin med å jobbe hjemmefra. Om arbeidsgiveren ikke kan tilby dette, så svarte åtte prosent at de ville si opp sin nåværende stilling og søke seg en ny jobb.  

Hybridkontor kommer i forlengelsen til å innebære færre fysiske møter, men også helt nye muligheter. Bedrifter vil kunne tilby sin service i flere kanaler, noe som gagner både medarbeidere og kunder, som begge får muligheten til å disponere tiden sin bedre. For organisasjoner gjelder det å leve i harmoni med tiden og omfavne utviklingen. Uten denne innsikten går man en tøff fremtid i møte.

Kjersti Hukkelberg, Chief Private Banker i Nordea, er av den samme oppfatningen. Hun mener at det sannsynligvis blir færre bankfilialer i fremtiden, men at de kommer til å møte kunden der hun eller han ønsker det i fremtiden – om det er på telefon, teams eller i fysiske møter. 

Essensen i hvordan vi møter våre kunder er dog den samme som alltid: Relasjoner, tillit og trygghet er ekstra viktig enten vi shopper, jobber eller håndterer sakene våre digitalt. Men akkurat som med at sikkerheten i digitale systemer må være høy, kreves det også at folk besitter en grunnleggende digital kunnskap for å forstå og å manøvrere i den digitale verdenen. Dette er noe som Nordea, ifølge Kjersti Hukkerlberg, legger stor vekt på.  

– Nordea jobber kontinuerlig med å forbedre mobilbanken. Etter hvert vil alle dokumenter finnes der, og stadig flere dokumenter vil kunne signeres digitalt. I mobilbanken vil det også bli flere og bedre muligheter for sikker kommunikasjon mellom rådgiver og kunder, sier Kjersti Hukkelberg. 

Skandinavia anses å være ”digitalt moden”, men det hindrer verken individer eller organisasjoner fra å iblant føle seg overveldet – både av utbudet av nye nett-tjenester og de utfordringene digitaliseringstempoet medfører.

Digitaliseringen går i en rasende fart, og innbærer store forandringer for den enkelte og for næringslivet. Men den fører også med seg store muligheter, mener Kjersti Hukkelberg.

Kompetansebrist, organisasjoner i endring, nye behov, mangel på strategier, ineffektive systemer og strukturer ... Paradoksalt nok kan det personlige møtet i kjølvannet av digitaliseringen bli ekstra viktig for mange.

Her mener Kjersti Hukkelberg at en bank som Nordea har fordeler i forhold til konkurrentene. 

– Med stadig flere formuende kunder er dette et attraktivt segment for mange aktører. Samtidig er det stadig økende regulatoriske krav til investeringsrådgivning, og ikke minst til compliance. I Nordea Private Banking har vi et stort apparat bak oss. Det er selvfølgelig kostnader knyttet til dette, noe som kan være vanskelig for mindre aktører å håndtere. Jeg mener derfor det er grunn til å tro at vi vil se færre, men større aktører fremover.

I en raskt foranderlig verden tror hun også at kundene fremover kommer til å etterspørre nye tjenester som ”myke verdier”.

– Vi merker et økende behov for kundetilpassede løsninger som family office. Der gir vi kunder med større formuer plassert hos oss tilbud om alt fra investeringsrådgivning og advokattjenester til regnskapsføring og forretningsførsel – samt concierge-tjenester. På mange områder er vi med på å gjøre livet enklere og tryggere for kundene våre.

Men hun løfter også frem den økende interessen for ikke-materielle verdier og filantropi.

– Både vi som forvalter store formuer og de som har gitt oss den tilliten, er opptatt av relasjoner. Det er formuen deres og investeringene, både for seg selv og ofte også for neste generasjon, det gjelder. Som kunde skal man føle seg trygg på at Nordea er en god sparringspartner på alle områder. Da har vi lyktes, sier Kjersti Hukkelberg.

Foto: Anki Grøthe

Publisert 28.10.2021