Kultur

Dette googler vi under pandemien

Foto: Shutterstock

Om livet pågår nesten som vanlig ute på byen, gjør det ikke det online. Hvordan vi googler har nemlig forandret seg enormt siden begynnelsen av året, skriver The Economist, som har undersøkt saken. Denne undersøkelsen gir også et ganske bra innblikk i hvordan nye interesser har boblet opp i skyggen av pandemien.

For eksempel virker det som om det har blitt en verdensomfattende trend å plutselig begynne å bake brød – søk på ”gjær”, ”oppskrift” og ”mikser” har gått 20 prosent opp siden i fjor. Og nå, på begynnelsen av jobbhøsten, trykkes det hissig på søkeord som ”el-sykkel” (+ 42 prosent) og ”ståbord”(+129 prosent), noe som, om ikke annet, er en indikasjon på at vi er lei av å sitte sammensunket over PC-en ved kjøkkenbordet. Nå skal en ordentlig arbeidsplass i hjemmet innredes.

Denne våren var vi skikkelig treningssugne – da gikk søket etter ”manualer” opp med 64 prosent. Derimot er søkeord som ”restaurant” (-17 prosent) og billett (-58 prosent) falt voldsomt siden begynnelsen av året.

Og det mest overraskende økningen av søkeord? Tro det eller ei, men ”frisørsaks” gikk opp 58 prosent. Og selve ”koronaviruset” – jo, der har søkene økt med 1 100 000 prosent siden i fjor.   

Publisert 30.09.2020